Annons:
Etikettengagerad-buddhism
Läst 3395 ggr
Fredrik1
2015-10-08 22:40

Situationen i Tibet

Sedan 2009 har totalt 142 tibetaner bränt sig till döds. Många i världen förstår inte varför. Det kinesiska kommunistpartiet har sagt till det tibetanska folket att det inte kan finnas två solar på samma himmel, antingen måste det bli det kinesiska kommunistpartiet eller tibetansk buddhism. För de som lever på platån kan bara en sol existera och det är Hans Helighet Dalai Lama med de värden och den kultur han förkroppsligar. Den tibetanske filmaren Lhak Sam från New York har bjudits till Stockholm av Svenska Tibetkommittén och Tibetan Community in Sweden för visning av sin dokumentärfilm ”Flames of Bodhichitta”. Filmen, som är en del av Europaturnén ”Compassion for Tibet”, belyser den utsatta situation det tibetanska folket befunnit sig i under 65 år. Trots stora svårigheter har tibetanerna fortsatt att kämpa för rätten till ett värdigt liv på ett fredligt sätt.  För mer information:  www.lhaksam.com Informationen ovan är hämtad från Svenska Tibetkommitténs Facebooksida. Deras hemsida är www.tibet.se - Vad kan vi göra för att hjälpa dessa människor i Tibet ? -Finns det något att göra gör att förändra situationen?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Fredrik1
2015-10-08 22:52
#1

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

JonasDuregard
2015-10-11 12:20
#2

#0 "Sedan 2009 har totalt 142 tibetaner bränt sig till döds. Många i världen förstår inte varför."

Vet du varför? (Och då menar jag inte vilka omstänigheter som föranlett det, utan vad det tjänar för syfte)

Jag kan inte se att det åstadkommer något förutom mer lidande, och att de framstår som fanatiker för utomstående.

Fredrik1
2015-10-11 13:08
#3

#2. Bra fråga! För att förstå det måste man nog försöka sätta sig in i det lidande de utsätts för av den Kinesiska ockupationen sedan 1959. Då följde i princip massmord. Fortfarande får inte tibetaner offentligt visa att de tror på sin religion. Om någon hissar dem tibetanska flaggan kan de bli fängslade, vilket många blivit. Nyligen avled en tibetansk munk som utan rättegång suttit många år i kinesiskt fängelse för att han öppet visade sin tro. Syftet det tjänar är nog att av de sex miljoner tibetaner som lever i exil upplever många så stor frustration att de ser detta som enda sättet att få omvärldens uppmärksamhet på en ohållbar situation. Läs gärna mer om situationen i Tibet på: www.freetibet.org

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

JonasDuregard
2015-10-11 14:53
#4

#3 Nu pratar du ändå mer om omständigheterna bakom istället för om vilket syfte det tjänar. 

Jag inser att tibetanerna har det svårt, men jag anser ändå att det är en mycket dålig idé att tända eld på sig själva. 

Tycker du det är ett bra sätt att få uppmärksamhet?

Jag tycker det är beklämmande att till exempel Dalai Laman inte är beredd att entydigt avråda från så groteska handlingar.

Fredrik1
2015-10-11 17:08
#5

#4. Ja, om man inte förstår bakgrunden finns det ingen möjlighet att förstå handlingen. Nej, jag tycker inte det är ett bra sätt att få uppmärksamhet. Pratade med Lhak Sam häromdagen, filmskaparen vars film jag refererade till ovan. Han berättade att filmen är gjord för att de miljoner tibetaner vars röster inte hörs, då blir hörda. Det är mycket svårt för tibetaner att nå ut utanför Tibet då Kina förhindrar detta. -Vet du bestämt att H. H Dalai Lama inte avråder till det ? Visa gärna ett exempel via referens. -Vad tycker du Tibetanerna ska göra ? Kina lyssnar inte på H.H Dalai Lama heller.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-10-11 19:22
#6

#3. Tillägg: Kina använder som strategi att skylla H.H Dalai Lama för att medvetet få tibetanerna att sätta eld på sig. http://m.voanews.com/a/china-accuses-dalai-lama-of-inciting-tibet-self-immolation/2719723.html H.H Dalai Lama har sagt: "This is a very, very delicate political issue. Now, the reality is that if I say something positive, then the Chinese immediately blame me. If I say something negative, then the family members of those people feel very sad. They sacrificed their own life. It is not easy. So I do not want to create some kind of impression that this is wrong. So the best thing is to remain neutral." http://m.thehindu.com/news/national/dalai-lama-speaks-of-dilemma-on-spreading-selfimmolations/article3617428.ece

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
JonasDuregard
2015-10-11 22:06
#7

#5 "Vet du bestämt att H. H Dalai Lama inte avråder till det ?"

Ser att du hittat citat själv (#6), finns andra också. Hans hållning är uttalat neutral, vilket i min mening är ett minst sagt extremt ställningstagande i en sådan här fråga. 

Jag vet inte varför han antar att offrens familjer uppskattar hans hållning. Vore det en anhörig till mig skulle jag givetvis förargas oerhört av att han vägrar att ens medge att de här människorna är offer. 

"Vad tycker du Tibetanerna ska göra ?"

Jag har inte sagt att jag har några sådana svar, förutom att jag tycker de som tänder eld på sig själva ska sluta med det (och de som har möjlighet att få dem att sluta måste ta den möjligheten). 

Det är inte alltid så att vad som helst är bättre än ingenting. Bara för att det inte finns en uppenbar lösning på ett problem betyder det inte att det är fritt fram att skapa fler problem.

Fredrik1
2015-10-11 22:45
#8

#7. Håller med dig i att det är oerhört viktigt att dra en gräns och markera att det inte är ett bra sätt och att det osakar mer lidande hos ett redan plågat folk. Om jag ska försöka förstå varför H.H Dalai Lama väljer att vara neutral, så tror jag att i hans ansträngningar att ena ett sargat och delvis splittrat folk, vill han inte lägga den bördan på de redan plågade människorna genom att fördöma detta. Tror en del av människorna där hellre tar den hemska utvägen än att låta sig bli förtryckta av Kina. Han ser säkerligen dessa människor som offer. Han ser ju hela Tibet som offer. Men han anser kanske att skadan blir större hos de anhöriga genom att fördöma detta. Om något visar det på att västvärlden kanske borde göra Tibets röst mer hörd, då dom själva inte har möjlighet till det och att det tar dessa hemska uttryck ur frustration för en ohållbar situation. Kina förnekar Tibet den mänskliga rättigheten att vara och uttrycka den man är. Kanske är det ett ekonomiskt problem - att västvärlden offrar Tibet för att ha bra handelsrelationer med Kina ? - Som sagt, mina spekulationer.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-10-12 17:35
#9

Kongressen i USA uppmanar Kina att återuppta samtalen med H.H Dalai Lama för att lösa konflikten med Tibet. I rapporten uppmanas Kina att respektera etniska minoriteter. http://tibet.net/2015/10/2015-us-congressional-committee-report-rebukes-chinese-repression-in-tibet/

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-10-16 14:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Prins Charles, som sedan tidigare stödjer Tibet, vägrar äta middag med Kinas president i Buckingham Palace. http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/prince-charles/11931576/Prince-Charles-to-stay-away-from-State-banquet-with-Chinese-president-at-Buckingham-Palace.html

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-10-18 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Lhak Sam och H.H Dalai Lamas syster Ama Jetsun Pema i samband med Lhak Sams visning av Flames of Bodhicitta i Zürich igår. Ama Jetsun Pema har ägnat sitt liv åt att hjälpa tibetanska barn som haft det svårt. Foto: Lhak Sam.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-10-20 18:58
#12

Intressant artikel där tibetaner själva berättar om sin situation och hur kontrollerande Kina är mot Tibet. http://www.bbc.com/news/world-asia-china-34578324

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-10-28 10:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Richard Gere, center, with Matteo Mecacci, president of International Campaign for Tibet, left, holds a photo of Tulku Tenzin Delek Rinpoche, one of the most respected and revered Tibetan lamas, who passed away in custody in a Chinese prison on July 12, during a hearing on Tibet with the Tom Lantos Human Rights Commission, Tuesday, July 14, 2015, on Capitol Hill in Washington. AP Photo.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Fredrik1
2015-10-28 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Den 26 oktober tog Richard Gere emot priset åt H.H Dalai Lama som inte kunde närvara av hälsoskäl. Från www.constitutioncenter.org : 2015 Liberty Medal Winner: His Holiness the 14th Dalai Lama of Tibet The National Constitution Center awarded His Holiness the 14th Dalai Lama of Tibet the 2015 Liberty Medal on October 26, on Independence Mall in Philadelphia. The Dalai Lama was forced to cancel his trip to the United States due to health reasons but award-winning actor, activist, and philanthropist Richard Gere participated in the presentation and Dr. Thupten Jinpa, the principal English translator to the Dalia Lama, and Dr. Richie Davidson, founder and chair of the Mind and Life Institute, accepted the award on behalf of His Holiness. Kaydor Aukatsang, the Representative of the Dalai Lama to North America, was also in attendance. In announcing the award, National Constitution Center president and CEO Jeffrey Rosen cited the Tibetan spiritual leader’s work in emphasizing “the ideals of freedom, dialogue, and tolerance.” The Liberty Medal, established in 1988, annually honors men and women of courage and conviction who strive to secure the blessings of liberty to people around the globe. WHAT IS THE LIBERTY MEDAL? The Liberty Medal is awarded annually by the National Constitution Center to men and women of courage and conviction who have strived to secure the blessings of liberty to people the world over. The Medal’s roster of recipients includes many of the men, women, and organizations that have shaped and guided the world through the past two decades, including Nelson Mandela, Sandra Day O’Connor, Kofi Annan, Shimon Peres, and Colin Powel

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-10-28 11:22
#15

H.H Dalai Lama har gjort en videoteaching om klimatsituationen i Tibet.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-11-10 00:23
#16

Vad Kina säger om Tibet och vad som är sanning: http://freetibet.org/about/china-argument

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-11-12 16:13
#17

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-11-20 12:11
#18

Tibet värms upp onormalt fort. Denna klimatfråga har H.H Dalai Lama diskuterat tidigare i höst. I denna artikel kommenterar 17 th Karmapa Ogyen Trinley Dorje klimatsituationen. http://m.timesofindia.com/home/environment/global-warming/Cold-Tibet-quickly-becoming-warm-warns-Buddhist-monk/articleshow/49857671.cms?utm_source=twitter.com&utm_medium=referral&utm_campaign=TOIEarthNews

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-11-25 16:06
#19

"I morse träffades Hans Helighet Dalai Lamas särskilda representant Kelsang Gyaltsen och Margareta Cederfelt (m) i Riksdagen för att tala om situationen i Tibet. Kelsang Gyaltsen lyfte särskilt fram betydelsen av ett tydligare stöd från våra politiker. Det var ett mycket givande och positivt möte." Svenska Tibetkomittén. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1198714833478837&substory_index=0&id=113326958684302&ref=m_notif¬if_t=like

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-12-03 14:29
#20

Två tibetanska munkar har blivit arresterade av oklar anledning av Kinesisk polis. Läs mer på: http://www.thetibetpost.com/en/news/tibet/4811-chinese-police-arrest-two-monks-from-kirti-monastery-in-tibet#.Vl-W7wDQ3Vk.facebook

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Fredrik1
2015-12-04 18:50
#21

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

JonasDuregard
2015-12-04 20:53
#22

#21 Är det inte snarare valet utanför tibet? Vem tilläts rösta?

Det är väldigt få röstande hur som helst.

Fredrik1
2015-12-09 19:54
#23

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-12-15 20:50
#24

En intressant artikel om hur datorsäkerheten ser ut i Tibet. https://www.ifex.org/china/tibet/2015/12/09/activist_lhadon_tethong/#.Vm1HUwxkr9A.facebook

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-12-18 06:24
#25

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-12-23 10:01
#26

Kortfilmen A Tibetan's journey for justice finns på denna sidan. Där berättas även om kulturfestivalen i Kham och om hur Kina använder den för att visa att tibetanerna är fria. En tibetan säger om Kina: "They treat us like children. It's not like that. But it's our land". http://mobile.nytimes.com/2015/12/20/world/asia/a-showcase-of-tibetan-culture-serves-chinese-political-goals.html?emc=edit_th_20151220&nl=todaysheadlines&nlid=66997976&_r=2&referer=

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-12-28 14:07
#27

Hans Helighet Dalai Lama betättar att han gärna ser en kvinnlig efterträdare och att Kina inte bör ha något med valet av denna att göra. http://www.phayul.com/news/article.aspx?id=36918

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Fredrik1
2015-12-29 14:29
#28

Organisationen Free Tibet har sammanställt en årskrönika på 2015 års händelser i Tibet. http://freetibet.org/news-media/na/2015-review

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

EsoFil
2016-01-02 19:45
#29

Som buddhist är döden inget dåligt, vi inkarnerar. Att bräna sig är inte något dåligt, kan vara raka motsatsen. Bättre att leva kort och bra än långt och plågsamt.

Fredrik1
2016-01-03 15:18
#30

#29. Välkommen EsoFil till sidan och diskussionen! 

Jag skulle svara båda ja och och nej på ditt påstående. Som Mahayana-buddhist tror man på återfödsel, men beroende på hur vi levt vårt liv, utmynnar detta i en bättre eller sämre återfödsel, var vi återföds, som vilken livsform, kort  eller långt liv, sjukdomar, omgivning m m vilket bestäms av ens Karma ( handling) . (Läs mer om Precious Human life sid 92 - 93 och Karma/Ten Non-virtues, Four Opponent Powers på sid 102 - 107 i Ven. Thubten Chodron´s bok Guided meditations on the stages of the Path). Ett kort liv kan vara bestämt av en utränsande Karma, vilket betyder att medvetandet som inkarnerar i nästa liv slipper uppleva det igen i kommande liv, om den karman är fullbordad.

Självmord är definitivt inget man förordar inom buddhism! (Läs mer på sid 376 i Sogyal Rinpoche´s bok The Tibetan Book of living and dying). 

Endast en  fullt utvecklad Buddha kan via sin obegränsade Clairvoyance (klarseende) avgöra om någons död är positiv eller ej för många människor (enligt Ven. Robina Courtin),  vilket betyder att varken du eller jag kan förorda självbränning.  Att enbart fly genom självmord skapar bara problem både för det kommande inkarnerade medvetandet samt stort lidande för anhöriga här. Så självmord/självbränning är något som man verkligen bör ta avstånd ifrån!!

Vi lever det liv vi lever på grund av den Karma vi skapat tidigare. Det vi kan göra är att försöka acceptera vår situation  - vilken den än är, och via Mind training (Lojong) använda den i vår Dharma-träning för att uppnå Bodhicitta och Visdom och på så sätt så småningom bli en fullt utvecklad Buddha efter många återfödslar, och som därefter kan hjälpa fler människor till insikten att genom Dharma-träning slippa återfödesel, åldrande, sjukdomar och död i Samsaras cykliska kretslopp.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

EsoFil
2016-01-03 16:23
#31

Tack Fredrik! Vet du om de som valt att bränna sig har varit fullt utvecklad Buddha eller inte? Jag menade inte att uppmaning för andra att begå självmord/bränna sig är något bra. Det kan aldrig ses som något bra. Men de individuella besluten dessa munkar har tagit går väl inte att fördöma? Utan det ena finns inte det andra. Jag har lite kött på benen och det är mina tankar jag skriver, och vill vara ytterst ödmjuk. Tack för tipsen om läsning.

Fredrik1
2016-01-03 20:08
#32

#32. Om någon av dessa varit en Buddha kan nog bara His Holiness the Dalai Lama eller Lama Zopa Rinpoche svara på :) Nej , man ska aldrig fördöma någons handlingar utan istället ha medkänsla och förståelse för allas handlingar. Men naturligtvis tillrättavisa om någon har ett destruktivt beteende. Helt ok :) Jag ville bara förtydliga det lilla jag känner till om Mahayanas ståndpunkt för självmord, så det inte blir något missförstånd.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2016-01-04 16:18
#33

Vad kan vi göra för att stödja frågan om Tibet? United Nations for a Free Tibet - Finland har publicerat en lista på sin Facebook-sida: https://m.facebook.com/FINLANDUnfft/photos/pb.515767855125522.-2207520000.1451920964./983125258389777/?type=3&source=42

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2016-01-06 08:35
#34

Intressant artikel om hur Kinas censur av omvärlden går till. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=657341367701597&substory_index=0&id=358337004268703

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Fredrik1
2016-01-12 19:49
#35

Sikyong Dr Lobsang Sangay berättar om den ansträngda situationen i Tibet, för studenter på Chiba Institute of Technology (Cit) University i Tokyo, Japan. http://tibet.net/2016/01/sikyong-speaks-on-the-political-situation-of-tibet-at-chiba-university-japan/

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2016-01-13 12:50
#36

Ny artikel om problemen med självbränningen i Tibet och de kulturella aspekter som tros ligga bakom detta. http://bodrigpunda.org/?p=5523

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2016-01-17 15:14
#37

Artikel om problemen med den minskade vattentillgången i Tibet. http://www.nature.com/news/trouble-in-tibet-1.19139

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2016-01-31 11:35
#38

Om Bernie Sanders blir president i USA får landet (liksom Obama) en stark supporter för H.H Dalai Lama och situationen i Tibet. http://www.dalailamafilm.com/will-china-feel-the-bern-on-tibetan-human-rights-and-dalai-lama-if-bernie-sanders-is-elected-president-of-the-united-states-2904

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2016-02-03 09:39
#39

Intressant blogg från Kunkey som är exiltibetanska och berättar om sin uppväxt i exil. http://freetibet.org/news-media/na/blog-finding-meaning-exile-limbo

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2016-02-04 14:40
#40

"The Dalai Lama will attend this year’s National Prayer Breakfast on Feb. 5, marking the first time that the Tibetan leader will appear in public at an event that President Obama is expected to also attend, according to a press aide for Pennsylvania Senator Bob Casey, who is co-chair of the event". “The Dalai Lama will be at the breakfast, but he does not have a speaking role,” Casey aide Alex Miller tells TIME in an email. The White House did not immediately confirm the report. President Obama has previously met with the Dalai Lama three times, despite the strong objections of the Chinese government who considers the Tibetan leader a dissident. In the past, the White House has not allowed reporters to witness the meetings, which have been staged outside the Oval Office in deference to Chinese objections." Läs mer på: http://time.com/3687508/dalai-lama-prayer-breakfast/

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2016-02-25 13:10
#41

"China has closed Tibet to overseas travelers for five weeksClosure linked to anniversary of 2008 riotsTour operators and hotels say this matters little to their business, with domestic Chinese tourists pouring in." (CNN) http://edition.cnn.com/2016/02/24/travel/china-tibet-tourism/index.html

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Upp till toppen
Annons: