Annons:
Etikettallmän-diskussion
Läst 1147 ggr
Huygens
7/26/16, 12:02 PM

Själar som "fastnat"

Hur förklarar Buddhism att själen/anden av vissa människor inte verkar återfödas utan stannar kvar påfallande länge i anknytning till vissa platser?

TV-program som "Det Okända" har i vissa avsnitt kommit i kontakt med avlidna som gått bort för mer än 100 år sedan.

Hur förklarar Buddhism "ljuset" som andarna sedan går in i?

Annons:
Fugen
7/26/16, 12:49 PM
#1

Hej. Inom Buddhismen pratar man inte om en separat "själ" i samma mening som i andra religioner, vilket gör att svaret blir kanske lite… Om man bortser från ordet "själ/ande" och istället pratar om energier istället så anser man inom Buddhismen snarast så att "energierna" är där dom behöver vara just då, typ. Vidare så är det så att inom den Buddhistiska läran finns gott om olika referenser till spöken/andar och andra väsen och deras plats i "verkligheten sådan vi ser den", typ, oftast i form av olika berättelser osv. Vidare så är det så att när Buddha fick frågan om vad som händer efter döden osv satt han tyst eftersom det inte var det han var här för, utan för att förklara Dukkha, dess uppkomst osv, så du kanske förstår konundrumet? Dvs det kan mycket väl finnas sådana väsen/ljus/andra fenomen, men det är inget som man i Buddhismen lagt ngt större vikt vid att vidareutforska. Återigen, viss passus, då det finns vissa grenar som har använt/fortfarande använder sig av dessa väsen, men då främst metaforiskt, enligt min egen förståelse. Gassho Fugen

Fugen huserar på No strings attached-zen, och bloggar emellanåt på origin of wind, http://fugenblog.blogspot.se/

Huygens
7/26/16, 1:15 PM
#2

Om vi pratar om energin, är det så att återfödelse kan dröja flera 100 år och inte bara i några veckor? Dalai Lama säger väl att återfödelse sker inom max 49 dagar?

Menar Buddishmen att dessa andar som förekommer i Det Okända inte är något som återföds?

Fredrik1
7/26/16, 1:32 PM
#3

#2. Buddha har sagt : "Neither there is a self nor there's not a self". Det som existerar finns emellan. För att nå upplysning måste personen inse detta. När man insett detta, upplever man inte längre ett solit "jag" och därför når inget "mig" upplysning, enkelt sagt. Inom Vajrayana (Tantrisk buddhism) talas det om återfödelse inom 49 dagar. Tantrisk buddhism talar om kroppens energier wind, drops. En tantrisk mästare som dör, samlar ihop dessa i hjärtchackrat under djupmeditation och transportera dessa till nästa återfödsel. Detta kallas Phowa. Ljuset talas om som Clear Light Mind, vår sanna essens. Alltså inom oss och inte utanför oss. Det finns många undantag för återfödsel och många andra sätt att återfödas. Livet och döden är indelat i 6 Bardos. Läs mer om detta i Sogyal Rinpoche: Den tibetanska livs och dödsboken. Enl Vajrayana: Man kan säga om andarna i De Okända att eftersom vårt sinne är baserat på ett missförstånd ("grasping at an erherent existing I") så är även våra tolkningar av oss själva och allt omkring oss missförstånd tills vi nått full upplysning. Då jag själv är utbildad av Iris Hall och arbetade under 8 år som medium likt i Det Okända, är min upplevelse att det vi kallar andar finns, men jag är osäker på hur dom existerar :)

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

greenseng
7/27/16, 1:12 AM
#4

  Personligen så misstänker jag att många av dessa sk. spöken, andar osv. helt enkelt är ett slags "fotspår" i rumtiden. Ungefär som fotspår i snön.  Och kan upplevas på olika sätt beroende  på dess styrka. Dessa fotspår kan ha fler möjligheter än vi är vana vid att ett icke medvetet objekt kan ha. I vissa fall går det till och med att kommunicera med dem och i extrema fall kan de till och med påverka oss rent fysiskt. Att vi då inte tänker på dem som något utan medvetande är helt naturligt. Och därför blir det automatiskt så att vår kunskap om dem blir bristfällig.

Lägg märke till att jag säger många av dessa fenomen. Inte nödvändigtvis alla.

Ett exempel på detta är en kvinna som blev lämnad av den man hon älskade över allt annat. För att kunna klara av den extremt depressiva chocken så tog hon in på ett litet hotell och stannade där över natten. Hon grät hela natten. Men på morgonen kände hon sig betydligt bättre trots sömnbristen och reste hem igen. Och därefter träffade hon en betydligt bättre man som hon hade minst lika starka känslor för, om inte starkare. Så allt slutade väldigt lyckligt faktiskt. Åtminstone som jag har information om.

Men efter hon hade lämnat hotellrummet så kunde ingen längre vistas där. På natten hörde man alltså en kvinna gråta så hjärtskärande att det i praktiken blev mer eller mindre omöjligt att sova där. Rummet fick alltså rykte om sig att innehålla ett spöke.

Dock återvände kvinnan efter en tid till hotellet. Då var det fullbelagt. "Spökrummet" var dock ledigt. Och eftersom hon kände igen det och redan tillbringat en natt där tidigare så struntade hon i alla varningar och bokade det för natten.

Hon upplevde inget störande alls utan sov väldigt gott. Och sedan reste hon vidare.

Men efter den natten så upphörde "spökerierna". Tydligen hade hon förra gången då, i sitt traumaliknande tillstånd, efterlämnat en energi ( "fotspår" ) . Och vid sitt nästa besök sugit i sig dessa energier igen. Trots det så mådde hon jättebra. Kanske till och med bättre.

I Göteborgs innerstad fanns, åtminstone förut, en lägenhet där man ibland kunde uppleva ljuden från ett mycket glatt party. Men gick man in så fanns det ingen där. Man sade då att det spökade där.  Men förmodligen så hade det en gång varit ett glatt party där och av någon anledning ( eller utan någon anledning alls ) så hade energierna från denna ytterst glada fest lämnat ett avtryck. Vet ej om det finns kvar idag eftersom man renoverat detta område. Det intressanta här är att det alltså inte alltid behöver vara en tragisk händelse som behövs för att lämna ett avtryck.

Varför sådant här händer och överhuvud taget kan hända är väl en gåta. Men det visar trots allt på att människor har betydligt större möjligheter att påverka en omgivning än de kunnat drömma om. Vi människor är alltså betydligt mer gåtfulla och kanske även "mäktigare" än vi först tror.

Skall kanske tala om att jag har bara läst om kvinnan i fråga och hört om partyt i fråga. Det är alltså inte en personlig upplevelse.

cu 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Fredrik1
7/27/16, 4:06 AM
#5

Inom spiritualism som medialitet handlar om, kallas detta energispår. En stark händelse som skapat avtryck i tiden. När en person som passerar har rätt "nyckel", dvs har rätt energimässig konstitution som gör att denna händelse spelas upp - upplever personen ljudet eller fenomenet kopplat till energispåret. Detta har alltså inget med andar att göra, utan är ett sk ickefysiskt energispår. Liten ödmjuk påminnelse: Försök gärna få denna diskussion att åter handla om buddhism, hur intressant spiritualism än kan vara :)

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

greenseng
7/27/16, 4:56 AM
#6

  När man talar om sådana här saker så vandrar mina tankar omedelbart till begreppet Bardo. Vet inte riktigt om det passar in här i denna diskussionen.

Men… vi dog en gång och nu är vi här … igen. Vad många kanske missar är att även det vanliga livet är en "nivå" av Bardo. Vilket får mig att tänka på en slags cykel. Jag har även läst tankar om att meditation skulle vara en speciell "typ" av Bardo. Jag kanske uttrycker mig minst sagt klumpigt men det beror på att jag är novis när det gäller det här.

Men hur lämnar man Bardo? Skulle inträde i Nirvana kunna vara en biljett ut ur Bardo?

Ber om ursäkt om det upplevs som att  jag lämnat ämnet.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Fredrik1
7/27/16, 5:11 AM
#7

Helt ok. Man måste få fundera och diskutera :) Livet och döden är enligt tantrisk buddhism indelat i sex olika Bardos. Så ämnet är helt inom buddhism:) Skrolla ner till H E Garchen Rinpoches föreläsning om Bardos i tre delar under post 15,16 och 17 i länken nedan, så får du en utförlig förklaring på dessa :) http://buddhism.ifokus.se/discussions/57966f9b8e0e74132e00012f-tema-doden-och-doendet-inom-buddhism-video?discussions-1

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: