Annons:
Etikettdiskussion
Läst 708 ggr
Fredrik1
7/16/17, 11:30 AM

Dagens fråga - Daglig meditationsstund?

De flesta buddhistiska lärare betonar vikten av att ha ett dagligt utövande. Hur detta utövande ser ut beror på personlig motivation och vilka löften/åtganden man mottagit. Det kan bestå av meditation, recitation av Dharma texter, tantriska meditationer mm. I föreläsningen nedan berättar Stephan Pende Wormland hur man kan strukturera upp ett dagligt utövande: https://soundcloud.com/stephan-pende-wormland/structure-of-a-daily-meditation-practice Dagens fråga: Hur ser ditt utövande ut ?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Fredrik1
7/17/17, 1:21 PM
#1

Puff 😊

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Monchalo
9/28/17, 2:49 AM
#2

Mediterar någon gång under dagen. 20 till 60 minuter beroende på livsschema och energinivå. Det här gör jag varje dag med få undantag. Min sambo gör yoga varje morgon så jag har sakta börja göra mer och mer yoga.. Men är fortfarande rätt stel så jag är på lekmanna nivå i mina yoga-skulle ☺️☺️Vi har ett särskilt rum för yoga och meditation i huset där vi bor. Känner mig då lyckligt lottad som kan ha de, har verkligen hjälpt min rutin och flow i mitt praktiserande.

Monchalo
9/28/17, 3:50 AM
#3

Yoga-skulle = yoga-skills

Fredrik1
9/28/17, 3:00 PM
#4

#2. Låter härligt med eget meditations- och yoga rum. Bra med en daglig stund för meditation. Brukar du variera vilken sorts meditation du gör ? Exempelvis insiktsmeditation, koncentrationsmeditation eller Tonglen (meditation för att utveckla stor medkänsla med allt levande).

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Monchalo
9/29/17, 5:21 AM
#5

Ja det är verkligen helt fantastiskt lyxigt att ha ett sånt rum där man bor. Jag är väldigt oskolad när de kommer till meditation. Bor i östra Norrbotten vid polcirkeln. Brukade gå på några möten med Buddhistiska föreningen i Luleå når jag bodde där nere förut men de är över 5 år sedan nu och de är också den enda erfarenhet av Sangha jag haft. Men när jag mediterar brukar jag skifta lite beroende på humör och motivationsgrad på om jag "bara" ska räkna antalet andetag mellan en dagdröm eller popcorntanke ploppar upp (popcorntanke = en tanke som smäller till från ingenting som ett majskorn ovanför elden ☺️) eller om jag väljer att rikta den mot kärlek/förlåtelse osv. Mitt aktiva mediterande är fortfarande rätt färskt. Fick mitt munknamn Monchalo för 6 år sedan och var då såklart praktiserande buddhist. Efter de fick mina dåliga ungdomsår tag i mig som vuxen och jag levde pånytt i ett liv med kriminell livsstil fram till årskiftet när jag kände att jag var tvungen bryta med allt destruktivt omkring mig. Kände enkelt förklarat att jag höll på ett skapa ett monster inom mig själv, jag hade haft dörren på glänt för mörkret inom mig en tid och jag blev rädd för djupet av mitt mörker. Sen hade jag aldrig varit så lycklig som jag var när jag dedikerade mina dagar till att tänka, tala och göra rätt 🙏🏻

Fredrik1
9/29/17, 11:47 AM
#6

#5. Tack för att du delar med dig. Intressant att höra dig berätta. Förstår att det måste varit jobbiga år. Jag har inte samma historik, men upptäckte buddhismen efter mitt utmattningssyndrom 2011. Fick kontakt med Föreningen för Tibetansk Buddhism i Göteborg. Tog mina lekmanna-löften 2013 för Geshe Pema Dorjee och Bodhisattvalöftena 2016. Jag har en ganska strukturerad daglig meditation omkring 1,5 timmar med bla Tonglen, Vajrasattva Sadhana, insikts-och koncentrationsmeditation. Bra att du bekantar dig med olika traditioner innan du känner att du funnit den gren som tilltalar dig mest. Man lär sig mycket av alla traditioner. Även när man någon gång väljer en tradition som man i huvudsak paktiserar, är det bra att emellanåt lyssna på andra traditioner för inspiration. Ibland kan en annan traditions beskrivning ge ökad förståelse i sin egna tradition. Roligt att du tagit upp meditationspraktiken igen. Har du någon kontakt idag med munken som munkvigde dig ? Levde du som praktiserande munk ett tag? Ett bra tips för att hitta en struktur i den dagliga meditationen är att försöka finna en förening i närheten som man kan få lite tips, råd och utbyta erfarenheter.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Monchalo
9/30/17, 2:37 PM
#7

Nej ingen kontakt med munken som jag gav mitt lekmannalöfte till. Vet att han cirkulerar mellan Stockholm, tempelbygget i Fredrika och Templet i Boden så jag räknar med att springa på han i Boden någon gång snart ☺️ Sen försökte jag väl leva som munk lite halvhjärtat men min motivation som var bristfällig just då tog mig inte riktigt hela vägen 😉 Trial and error, practise makes perfect, fake it untill you make it. Jag försöker igen 🙏🏻

Upp till toppen
Annons: