Annons:
Etikettdaglig-dharma
Läst 325 ggr
Fredrik1
2017-09-20 00:01

Daily Dharma 20 september,2017

Since we cling to our hope in the future, we do not focus our energies and capabilities on the present moment. Thich Nhat Hanh https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1915173788510143&id=319228401438031

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
unbreakable8
2017-09-20 02:28
#1

Buddishmen är ingen gudatro eftersom Siddharta Gautama var en  människa, så det räknas inte som en religion utan som en halv religion.

unbreakable8
2017-09-20 04:43
#2

Men Buddha hade mycket visdom.  En fredlig visdom.  Så fort jag nämner Jesus,  så kan det bli krig.  Han KOM för att ge frihet och fred till dom som tillhör Jesus/Gud, men alla vet att Jesus välte bord i templet också.  Meditera på det.  Varför..

Fredrik1
2017-09-20 10:26
#3

#1,2: Tack för dina åsikter. Roligt med diskussion. Från Wikipedia: "Centralt i de flesta större religioner är tron på en eller flera gudar eller högre makter. Undantag till detta är buddhismen, där Läran (det vill säga Buddhas lära om de fyra ädla sanningarna och den åttafaldiga vägen som ska leda till ett mer tillfredsställande liv och på lång sikt, efter många liv, Nirvana) utgör den andliga kärnan. Renodlad buddhism erkänner inte något övernaturligt väsen, men det är inte ovanligt i östra Asien där buddhismen är mest utbredd att människor är anhängare av flera religioner och därmed involverar en eller flera gudar i sin tro. Många buddhister praktiserar religiösa ritualer som är konsistenta med tro på en gud. Taoism ochjainism håller inte heller en gud som det heligaste i sina respektive trosuppfattningar." https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Religion Alltså, ingen gud krävs för att det ska vara en religion. Men du har rätt i att buddhismen mer är en livsfilosofi i vilken man praktiskt kan resonera fram orsak och verkan. Mer en vetenskap än en blind tro. Den upplyste Buddha var i egentlig mening ingen vanlig människa då han helt överkommit jagets illusion och på så sätt nådde full upplysning. Jag har hört detta förr att jämföra Gud eller Buddha. Vem som är bäst eller mäktigast. Detta har inget med religion att göra utan skapar bara mer dualism. Det bästa är att välja den väg man känner passar en bäst utan att se ner på den andras väg. Jag är glad att du verkar trygg i din egen tro. Inom buddhismen tror man inte på en yttre existerande skapande gud utan att vi själva skapar vår tillvaro. Därför finns det ingen anledning till gudatro inom buddhismen. #2. Att som Jesus komma med fred och frihet och samtidigt markera det som är fel i templet med att välta bord ser jag inte som något konstigt. Det var hans sätt att belysa det som behövde ändras på för att uppnå fred och frihet.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: