Buddhism iFokus

Buddhism

Etikettdiskussion
Läst 5965 ggr
Emmyjane
4

Vilken gren eller tradition?

Vilken gren eller tradition av Buddism tillhör ni?

Varför den? Hur kom ni i kontakt med buddism ?

Fredrik1
1

Jag kom in på buddhism via Mindfulness som inte var kopplad till renodlad buddhism. Jag blev intresserad av att fördjupa mig mer bortom mindfulness och inom buddhism. Den första buddhistgren jag kom i kontakt med med var Triratna via deras meditationssida Free buddhist audio. Mycket intressanta meditationer. Sedan fick jag upp intresset för Tibetansk buddhism via video-serien Discovering Buddhism på youtube. Via dom Ven. Thubten Chodron och Sravasti Abbey. Sedan 2012 är jag praktiserande inom Gelug-grenen av tibetansk buddhism, går på kurser med buddhistiska lärare, retreater och gör daglig meditation/studerar Dharma. För mig är det mycket givande. Varför det blev just tibetansk buddhism var att den slog an något hos mig. Ett slags igenkännande. Kändes som jag praktiserat detta förut.

"Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fugen
1

Hej. Jag fann Buddhismen genom att jag tränade kampsport i yngre år. Det passade mig, och speciellt då zen, som är den gren jag tillhör. Jag kom till Treeleaf, vilket är min huvudsangha, genom att en i min grupp hört om den, och senare blev jag ordinerad där med, och nu sitter jag här… ;) Gassho Fugen

Fugen huserar på No strings attached-zen, och bloggar emellanåt på origin of wind, http://fugenblog.blogspot.se/

Emmyjane
0

Tack för svar. Spännande att höra och lite inspiration för att gå vidare på egna vägar. Det finns ju så många vägar att välja. Dali Lama är ju en person man känner till och inspireras av.

Mvh Emma