Daily Dharma 15 januari, 2017
Liberation arises at that moment, in the after-death state when consciousness can realize, its experiences to be nothing other than mind itself. Kalu Rinpoche
"Be kind whenever possible. It is always possible" H.H Dalai Lama
But… what then is mind? 🤔
Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.
Emptiness betyder enligt buddhismen att alla fenomen och personer är tomma på självständig existens. Theravada buddhism: Personer är tomma på självständig existens. Mahayana buddhism: Personer och alla fenomen är tomma på självständig existens. Ex försök hitta "koppen" i en kopp: du finner enbart olika delar - handtag,vätskebehållare, keramik, sandsten som keramiken är gjord av, personer som tillverkat koppen osv. Vi kallar denna samling för "kopp" men den existerar inte självständigt utan enbart som en sammansättning av en massa beståndsdelar. Enligt buddhismen att komma till insikt om detta (att allt och alla är tomma på självständig existens) leder till befrielse från det eviga kretsloppet födelse-åldrande-sjukdom-död-födelse … osv. Detta genom att man sedan mediterar över det som är kvar efter att man plockat isär fenomenet "jag"= det eviga medvetandet (mind) som är klart och kännande, (Rigpa,Natural awareness, Primordial consciousness, Buddha Nature… kärt barn har många namn!) fritt från födelse och död. Detta kan inte förstås logiskt då vi då använder vårt konceptuella tänkande. Att meditera över detta genom att vila i det naturliga,eviga medvetandet kallas non-meditation och görs på detta bla inom Dzogchen (Nyingma-traditionen) och inom Mahamudra (Kagyu &Gelug - traditionerna). Observera att detta är en mycket kort sammanfattning och tar inte upp allt. Ett bra boktips är: "How to see yourself as you really are" av Dalai Lama. http://www.adlibris.com/se/bok/how-to-see-yourself-as-you-really-are-9780743290463
Jo, jo…. Men du utgår från tomheten nu. Och det är väl helt ok. Utan erfarenhet av tomheten så lär man inte nå fram till själva grundenheten här. Alltså det vi i brist på annat kallar "The Mind".
Alltså… alla dessa ord. 🤔 😃
Men egentligen är detta ohyggligt svårt. "The Mind" kanske inte alls är det som jag avser. Och tomheten för mig behöver inte vara tomheten för dig.
Och med ord som medvetande, jaget, egot osv. så är det lätt att vi förlorar oss i en begreppsmässig förvirring här. Och detta är ett problem som jag trots allt tror mig hitta i faktiskt alla religioner. Och egentligen är detta helt naturligt.
Problemet är att vi många gånger försöker sätta ord på något som egentligen inte går att sätta ord på. Och detta måste vara en gigantisk utmaning för vilken lärare och elev eller helt enkelt: vilken människa som helst.
Religioner faller alltid för frestelsen att försöka lösa problemet med det outsägliga genom att komma med allt fler beskrivningar. Och tanken är då att försöka göra saker och ting lättare. Men det som aldrig kan beskrivas eller benämnas tenderar då att försvinna i en dimma av beskrivande element.
Alltså…. alla dessa ooorrrd. 😃 Ett av Samsaras absolut viktigaste verktyg för att förbli den ohotade och icke ifrågasatta omnipotenta härskaren!
Men… vad kan man göra? Vad har man för val? Många säger Meditation här. Men trots allt så behövs det förklaringar. Annars kan förvirring uppstå, hur intelligent och skicklig och begåvad man än är. Utan tvekan finns det problem här.
Men samtidigt så är det faktiskt ganska underhållande. Och jag tycker ibland faktiskt synd om mästarna när deras elever kommer med mer och mer svårhanterliga frågor. Det får mig faktiskt att skratta då och då. Men det är inte ett elakt skratt på något sätt. 🙂
Oh,,, alltså… denna bokhylla.🤦♂️ Jag får faktiskt ta mig i kragen nu. Den måste på något sätt bringas ordning i. Den är ungefär i samma skick som mitt inre. Alltså… värsta röran. 😃 För att kunna ha en chans att komma någon vart med sig själv så bör man nog ta och städa sitt inre. Det är jag helt övertygad om.
Men se där… Där är ju min vackra juvel. 👍
Det råkar finnas en bok som heter "The Heart Treasure Of The Enlightened Ones" av en författare som heter "Dilgo Khyentse".
Jag kanske inte är så fascinerad av grundmantrat här. Inte heller av vissa speciella andliga figurer. Ser dem bara som helt naturliga element i tillvaron. Men det är själva andemeningen i boken som attraherar mig.
Tycker den säger en hel del, faktiskt. Och han har trots allt ett förvånansvärt bra sätt att hantera just det outsägliga.
Påstår en helt oinitierad och puckad "tomte" på nätet.
#3. Den tolking av "mind" som jag presenterar utgår från den buddhistiska skolan, vilken är den man praktiserar som buddhist. Var och en har rätt till sin egen tolkning.😊
Jo. Det finns så många skolor…
Men trots allt… den buddhistiska skolan har verkligen gjort en djupdykning här. Och åtminstone gjort ett seriöst och tappert försök att få en smula ordning på torpet. Vilket inte är det lättaste, kan man nog lugnt påstå.
Den traditionella vetenskapen har kanske "fastnat" här en smula eftersom de envisas med att se hjärnan som förklaringspunkt här. Men enligt vetenskapens något snäva, men trots allt nödvändiga, referensram så har de knappast något annat val. Men det finns trots allt de som börjat snegla mot buddhismen.
Och det är väl alltid något. 👍