Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (71) Senaste inläggen

Frågor och Svar om Buddhism Buddhistisk Kalender Buddhistpodden Buddhistiska Högtider Ny inom Buddhism / introduktion / tips Guidade meditationer Buddhism i dagliga livet Buddhism och mat Buddhism och döden Buddhism och återfödelse Bokcirkelgruppen Buddhist Teachers In Memoriam Daily Dharma Dharma i text Fråga/diskutera om Buddhism Tema -serien Buddhistiska Evenemang Retreat Buddhistiska Kurser Kontinuerliga onlinekurser Dokumentärfilmer om buddhism Tips! Buddhistiska köptips! Allmän diskussion Engagerad Buddhism Frågor om Buddhism Speciella händelser inom buddhism Theravada Thai Buddhist Forest Tradition Korean Buddhism Tibetansk Buddhism Linage Holders, lärare inom Tibetansk Buddhism Jonang Buddhism Tibetansk yoga och medicin Kinesisk buddhism Bön buddhist tradition Pure Land Buddhism Jodo Buddhism Shin Buddhism Tendai Buddhism Shingon Buddhism Vajrayana Shambhala Buddhism Hua-yen Buddhism Zen och Chan Kuan Yin Mandala School of Zen Shaolin Chan Buddhism Allmän diskussion Sekulär Buddhism Vipassana Vipassana-gruppen Bon buddhism Triratna Soka Gakkai Aro gTér buddhism Won buddhism Pemako Buddhism Religiösa funderingar och frågor Roliga sidan
Tibetansk Buddhism

kalachakra undervisning 4-6/9, Stockholm

2015-08-31 10:59 #0 av: Marinachristina
result

Kalachakra undervisning med Khentrul Rinpoche 4-6/9 på Drom Tonpa, Stockholm. Föredrag fredag kl 19,00. Hjärtligt välkomna! Info på Budhism i Sverige.

Anmäl
2015-08-31 16:12 #1 av: Fugen

https://www.facebook.com/groups/BuddhismISverige/

Anmäl
2015-08-31 18:26 #2 av: Magi-cat

Berätta gärna lite mer! Vad är "kalachakra"?

Annars blir detta mer som en anslagstavla för redan insatta.

Hjärta ""Se aldrig ned på någon om det inte är för att hjälpa henne upp." G. Schyman

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2015-08-31 20:38 #3 av: Loris M

Håller med #2! Om man är bara intresserad av buddhism fattar man ingenting (det gör inte jag i alla fall). Och har man inte Facebook som jag, kommer man inte åt informationen i #1. Det är väl ungefär där som jag tappar intresse att leta vidare. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-31 21:28 #4 av: Fugen

Snabb wikipedieing gav detta:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalachakra
https://en.wikipedia.org/wiki/Kalachakra

Kalachakra= sanskrit för  "Tid-Hjul", med betydelsen "tidscykel", en av buddhismens tantriska traditioner. Kalachakra, som är särskilt vanligt förekommande inom tibetansk buddhism, betonar varandets cykliska förlopp och enheten mellan jaget och kosmos.
Vidare stod det på den engelska sidan :

"Kālacakra" is usually used to refer to a very complex teaching and practice in Tibetan Buddhism.  Although the teaching is very advanced and esoteric, there is a tradition of offering it to large public audiences.

Anmäl
2015-08-31 21:41 #5 av: Magi-cat

#4 Du tror inte du vill berätta lite med egna ord? Det blir så opersonligt att citera rakt ur wikipedia och inget mer. Det ger inte så mycket upplysning heller, om man inte är insatt sedan förut. Själv känner jag inte att jag blir mer intresserad.

Hjärta ""Se aldrig ned på någon om det inte är för att hjälpa henne upp." G. Schyman

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2015-09-01 09:55 #6 av: Fugen

Personligen har jag ingen egen erfarenhet av detta, och vad det innebär, men jag misstänker att det är en retreathelg med mycket undervisning (tal av lärare) och meditation.

Men jag överlåter till någon mer insatt att förklara mer... ;)

Anmäl
2015-09-01 20:40 #7 av: Fredrik1

#5.
Jag har ingen personlig erfarenhet av Kalachakra, men vet att det är en Tantra Yoga som hör hemma inom Tibetansk buddhism (Mahayana) vars tantriska riter räknas till Vajrayana.
H.H Dalai Lama brukar lära ut Kalachackra vid stora tillställningar. Nästa gång 2017. Undervisning och initieringar i dessa riter varar ibland upp till 12 dagar.

Hittade lite mer information här:
http://www.buddhanet.net/kalini.htm

"Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Anmäl
2015-09-07 12:33 #8 av: Fredrik1

I denna video, den första i en serie på youtube, förklarar H.H Dalai Lama vad Kalachackra är.

"Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.