Annons:
Etikettdiskussion
Läst 2076 ggr
Fugen
2015-09-07 12:49

Hur ser din utövning ut?

Hej.

En enkel frågeställning: Hur ser din utövning ut?

Vad gör du, mediterar du bara? Isf hur ofta?
Gör du ngt mer som du ser som en del i din Buddhistsiska utövning, isf vad?

Hsb

Tb

Fugen huserar på No strings attached-zen, och bloggar emellanåt på origin of wind, http://fugenblog.blogspot.se/

Annons:
Loris M
2015-09-07 20:08
#1

Jag skulle nog inte säga att jag utövar något, då jag inte är buddhist utan mera nyfiken på buddhism. 🙂Samt att det finns mycket inom buddhism som tilltalar mig. Jag mediterar fast inte regelbundet. Det blir oftast korta meditationer (5-15 minuter) när jag känner att jag behöver det och när jag känner att jag vill "titta inåt". Ibland kan jag meditera längre stunder (ca en timme) till vägledda meditationer. Jag ska börja med mindfulness om en vecka och det blir i en grupp en gång i veckan. Mindfulness har jag för mig har sitt ursprung i buddhismen.

Fugen
2015-09-08 09:43
#2

Hej.

Det stämmer att mindfulness är en av delarna i den "åttafaldiga vägen" som beskrivs inom Buddhismen och mindfulness har sitt ursprung, till stora delar, i den Buddhistiska traditionen.

Hsb

Tb

Fugen huserar på No strings attached-zen, och bloggar emellanåt på origin of wind, http://fugenblog.blogspot.se/

Fredrik1
2015-09-11 13:42
#3

Jag praktiserar Gelugpa som är en av de fyra skolorna av Mahayana (tibetansk buddhism). H.H Dalai Lama är dess mest kända utövare och sägs vara medkänslans Buddha (Avalokiteshwara eller Chenrezig) manifesterad i mänsklig form.

Varje morgon sätter jag min motivation att behandla alla med vänlighet, att ha bodhisattva idealet som förebild bakom mina handlingar. Att inte vara självisk. Att i slutet av dagen tänka igenom de handlingar jag gjort under dagen - bra och dåliga. Att glädjas med de bra handlingarna alla människor gjort.

och jag själv gjort under dagen. 

Jag är med i en Lamrim (The stages of the path, Je Tsongkhapa) grupp där vi studerar med en lärare under 1,5 år och diskuterar/mediterar över de olika ämnena.

Jag ser även en hel del på online teachings och läser böcker i ämnet.

Vanligtvis mediterar jag ungefär en timma om dagen och det brukar vara koncentrationsmeditation, någon Lamrim meditation vi arbetar med i gruppen,  samt meditera över medkänsla och emptiness. Därutöver gör jag ofta Chenrezig sadhana (för att utveckla medkänsla).

På kvällen gör jag en reningsmeditation (purification, Four opponent Powers) där jag ångra mina dåliga handlingar, bestämmer mig för att inte göra om dom och därefter göra en läkande handling, exempelvis recitera ett mantra exempelvis Shakyamuni Buddhas mantra eller Vajrasattva och / eller meditera över emptiness (tomhet, öppenhet, visdom).

-Sedan jag började praktisera buddhism för några år sedan, känner jag att jag blivit mer närvarande, mer medveten om mina val i livet och fått mer medkänsla. 

Men jag har långt kvar. Är ju bara en student : )

Jag skulle vilja avsluta detta inlägget med att citera H.H Dalai Lamas favorit citat:

”For as long as space endures

And as long as living beings remain,

Until then may I too abide

To dispel the misery of the world”

Shantideva

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-09-11 18:49
#4

Jag skickar stafett-pinnen vidare :) Hur ser din utövning ut, Fugen ?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fugen
2015-09-17 11:57
#5

Hej. Jag mediterar dagligen, både på och av kudden, genom olika övningar. Sedan har jag, som buddhistisk präst, ceremonier jag håller i minst en gång i veckan, samt samtal med utövare och håller enklare föreläsningar oftast via youtube om olika ämnen. Sedan sitter jag med en grupp här i den närliggande staden och leder retreater och liknande runt om i Sverige. För egen del förkovrar jag mig, främst genom böcker och lyssna på föreläsningar, en hel del, i stort sett dagligen, inom ett brett spektra av ämnen inom det Buddhistiska trädet. HSB Tb

Fugen huserar på No strings attached-zen, och bloggar emellanåt på origin of wind, http://fugenblog.blogspot.se/

Upp till toppen
Annons: