Annons:
Etikettsekulär-buddhism
Läst 2768 ggr
Fredrik1
9/12/15, 2:51 PM

Information om Sekulär Buddhism

Sekulär buddhism tar intryck från det bästa av alla traditioner av buddhism och har stor respekt för alla stora mästare – döda som levande. Dock vill sekulära buddhister ha friheten att tänka själva och välja ut det de tycker är viktigt att inkludera i en lära som är lämpad för människan som lever i denna tidsålder där vetenskapen är en stor del av vad som formar den allmänna världsbilden. Doktriner som Karma mellan två liv och återfödelse inkluderas inte. Informationen är hämtad från: www.sekularbuddhism.org För mer information: www.sekularbuddhism.se

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Fredrik1
9/13/15, 8:43 PM
#1

Då jag tycker det är viktigt att alla åsikter får höras, väljer jag att lägga upp Ajahn Brahms (Theravada) elev Ajahan Brahmalis åsikt om sekulär buddhism. Detta är något som diskuterats en del på andra forum. Jag har ingen personlig erfarenhet av sekulär buddhism och håller mig neutral i ämnet. Önskar någon att jag tar bort denna länk, gör jag naturligtvis detta.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
9/13/15, 8:54 PM
#2

Här diskuterar Venerable Thubten Chodron ( Gelugpa, Mahayana) traditionell och sekulär buddhism.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: