Hej Hukanson!
Tack för dina inlägg och uppfriskande diskussion!
Eftersom jag är buddhist, kommer jag utgå från Mahayana buddhismens förklaring i mina svar.
#8. Nej, det finns enligt buddhismen ingen yttre makt (Gud, andevärld, guider mm) som påverkar återfödelsen. Det avgörs av den karma (viljan att agera på ett speciellt sätt)man skapat under livet. Alla goda och dåliga handlingar ger förr eller senare utdelning och påverkar hur kommande liv ser ut. Ett exempel är en person som dödar en annan i detta livet, riskerar att själv råka ut för samma sak i detta eller nästa liv, när karman fälls ut.
- Nej, karman är inte människans personlighet utan den driv till att utföra vissa handlingar en person föds med. Men personligheten påverkas naturligtvis av detta.
Emptiness som Fugen presenterar så bra via Hjärtsutran, påvisar att vi existerar men inte på det sätt vi tror.
-Att det enhetliga jaget, egot eller ”Fredrik” som skriver detta inlägg, inte existerar som en självständig enhet, utan existerar på grund av Beroende eller betingad uppkomst (Dependent arising). Om vi tar mig som exempel så är min existens beroende av de orsaker jag skapat via tidigare handlingar och även de begränsningar ett mänskligt liv innebär (Causes and conditions). Mitt medvetande existerar därför att det föregåtts av ett medvetande tidigare i obruten ström. Hela min kropp består av ben, organ, molekyler, atomer och ännu mindre partiklar. Var du än ser på mig kan du inte finna ett ställe där ”Fredrik” som en självständig existens finns. Bara, hjärna, hjärta, organ och partiklar. (Parts) ”Fredrik” existerar då mina föräldrar bestämt att denna sammansättning kallas människa och de givit mig namnet Fredrik. (Concieved and given a name for, merely labeled by mind).
Om jag existerat som en enhetlig ”Fredrik" skulle alla direkt när dom ser mig, oavsett om de kände mig eller ej, se att det är en ”Fredrik” som är där. De ser en sammansatt enhet som vi väljer att kalla människa och som de som känner mig, väljer att kalla ”Fredrik”.
Detta är en kort förklaring av Beroende uppkomst som är en del i ett led av att förstå Emptiness (tomhet öppenhet). Emptiness betyder inte att jag inte existerar. Då hade jag ju inte kunnat skriva detta :) Utan att jag existerar beroende av de faktorer jag tagit som exempel ovan. Detta faktum gäller alla fenomen, saker och varelser. de saknar en enhetlig inneboende existens och består av många sammansatta delar vi valt att kalla bord, häst, sol eller vilket objekt det är vi diskuterar.
H.H Dalai Lama är enligt buddhismen, ingen överskuggad buddha. Antar att du använder ordet överskuggad med betydelsen som är vanlig inom Spiritualism - dvs att en ande kommer en person så nära att den influerar personens tal och handlingar ? Helt ok om man diskuterar Spiritualism. Men inom buddhismen har man inte denna förklaring.
Sentient being brukar en varelse med ett medvetande som inte uppnått buddhaskap kallas. En varelse som är fast i kretsloppet Samsara dvs. födelse, åldrande, sjukdomar och död. Att återfödas med dessa betingelser betecknar buddhismen som lidande - Dukkha. Att vilja bli fri från detta lidandets kretslopp och nå befrielsen - Nirvana, är grundtanken inom Theravada. Inom Mahayana är målet att nå fullt buddhaskap för att som en bodhisattva kunna återfödas för att hjälpa alla de lidande varelser som existerar att till slut nå befrielse.
H.H Dalai Lama räknas som medkänslans buddha Chenrezig (Avalokiteshvara) återfödd i mänsklig form. En Buddha kan manifesteras i alla olika former beroende på var de behövs hjälp och hur många som behöver hjälpas. I miljoner olika former samtidigt, något som bara en fullt utvecklad buddha kan göra.
Enligt buddhismen finns det inget som ska uppnås, bara återupptäckas. Inget utslocknande utan ett tillstånd fritt från lidande( Nirvana). Som det står i Hjärtsutran:
”Eftersom det inte finns något mål att uppnå, stöter bodhisattvan, som grundar sig på Vishetens fulländning, inte på några hinder för sitt sinne. Då han inte stöter på några hinder, övervinner han rädslan, befriar sig för alltid från illusioner och anfäktelser och förverkligar det fulländade Nirvana”.
(I Thich Nhat Hanhs version).
En fullt utvecklad buddha som har full insikt och medkänsla inom Mahayana buddhism, väljer att återfödas av stor medkänsla för allt levande för att hjälpa alla varelser att uppnå samma insikt (Nirvana). Eftersom det finns oändligt många varelser lär det ta oändligt lång tid.
Hoppas jag givit dig början till några förklaringar ? :)