Annons:
Etikettintroduktion
Läst 2426 ggr
tlover
11/3/15, 8:04 PM

anhörig till en som vill ta de 5 prefekts

Hej, min man kommer antagligen snart ta de fem prefekten eller vad de nu heter på svenska. Jag är helt ok med det men… Firar man det på något sätt eller? Jag har själv inte en aning. Vad gjorde din familj (om du eller någon du känner tagit prefekten)?

l'm back

Annons:
Fredrik1
11/3/15, 8:54 PM
#1

#0 Hej tlover! Själv tog jag de Fem Träningsprinciperna (Five lay precepts) för ett år sedan. Jag är den enda som är buddhist i min familj . Vi firade inte på något speciellt sätt. För mig kändes det som det största var att ta desssa principer och att jag liksom firade varje gång jag mediterade i flera månader efteråt :) Det känns fortfarande som ett stort steg i min utövning. Detta är säkert väldigt personligt hur och om man vill fira det. Några firar säkert detta på annat sätt än jag. Det finns inga rätt eller fel. Mitt råd är att du och din man diskuterar hur och om ni vill fira det på något sätt, så att ni båda känner er bekväma med det.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
11/5/15, 9:57 AM
#2

Tillägg:

Arrangörerna på den förening/tempel som arrangerar Tillflykt och Löftestagningen kan ni säkert fråga om detta. Kanske någon annan här på forumet som vet mer ?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fugen
11/6/15, 8:27 AM
#3

Hej.

Det är stor skillnad mellan dom som tar föreskrifterna via Treeleaf, en del firar stort, en del lite.

Jag håller med i Fredriks råd, prata med din man, hur vill han ha det och hur gör dom i sanghan där han är, kanske dom har en liten sittning efter, det är ganska vanligt.

Gassho

Fugen

Fugen huserar på No strings attached-zen, och bloggar emellanåt på origin of wind, http://fugenblog.blogspot.se/

Upp till toppen
Annons: