Annons:
Etikettallmän-diskussion
Läst 2707 ggr
Lung Lennart
2015-11-24 11:48

Dhammakayarörelsen i Bangkok

Den kontroversiella Dhammakayarörelsen i Bangkok med sitt UFO-liknande Tempel togs upp i Studio Ett 17 november.
Dhammakayarörelsen är Theravadabuddhismens svar på  Kristendomens framgångsteologi där pengar och åter pengar är ledstjärnan.  Det finns en etablering i Borås. Rörelsen har under många år varit föremål för myndigheternas granskning i Thailand, men hittills sluppit påföljder på grund a mutor och korruption.
Programmet är tillgängligt till 17 december, går att ladda hem. Cirka 26 minuter in programmet startar inslaget.
  http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/632706?programid=1637

Annons:
Lung Lennart
2015-11-24 11:53
Fredrik1
2015-11-24 11:58
#2

#1. Är själv mycket dåligt insatt i Dhammakaya-rörelsen. Vet att du tagit upp denna till diskussion tidigare. 

Dhammakaya i Borås: 

http://www.dhammakaya.se/

 Skiljer sig Dhamnakaya-rörelsens utövande av själva Theravada-buddhismen i övrigt från Theravada ? Då menar jag i själva läran. Bra att du tar upp detta så att denna sidan även kan ha en granskande funktion. Vet du om de är under myndigheternas granskning även i Sverige ? Har du någon personlig erfarenhet av rörelsen? Ska lyssna på radiodokumentären.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2015-11-24 14:45
#3

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Lung Lennart
2015-11-25 11:03
#4
Lung Lennart
2015-11-25 11:07
#5

Kammatthāna och Dhammakayan är inte samma sak. Faktum är att jag aldrig tidigare hört talas om Kammatthāna. en att man lånat influenser av varandra är int omöjligt.

Fredrik1
2015-11-25 18:23
#6

#0: Jag har nu hört radiodokumentären.  Ett skrämmande dokument om Dhammakaya-rörelsen i Thailand. Väldigt bra att skolan fortsätter granskas. Naturligtvis är det viktigt att framhålla att granskningen inte gäller Dhammakaya i Borås. Om någon ur svenska Dhammakaya-rörelsen önskar kommentera diskussionen eller komma med synpunkter är ni Varmt Välkomna att göra detta!  

Tack Lung Lennart för denna viktiga information. 

Så viktigt att det är högt i tak och att vi kan prata om allt på denna hemsidan.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Lung Lennart
2015-11-26 09:07
#7

Dhammakayarörelsen i Borås är ingen "Svensk" organisation. Styrt från Thailand har man startat en förening och tagit ut organisationsnummer.  Dhammakayamunkar från Thailand har kommit hit,  med pengar från Thailand så köptes "Rikets Sal" av Jehovas Vittnen i Borås och en tempelverksamhet startades upp.
Detta till skillnad från övriga Thailändska Theravadabuddistiska Buddhistföreningar i Sverige där merparten av pengarna kommer genom donationer från Thailändare i Sverige.

swedengautama
2017-06-11 14:57
#8

Dhammakaya - en tragisk utveckling av Theravada Buddhismen. Inte nog med att Theravada i Burma dödar och förföljer Muslimer, utan nu utvecklas former inom Theravada till pengahungriga vargar.

Det finns skäl till att jag håller mig till Mahayana…

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
2017-06-11 15:15
#9

Vill bara poängtera Theravada är grunden till Mahayana med. (=Three higher trainings). Skillnaden är att vi har bodhisattva-grenen inom Mahayana.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: