Annons:
Etikettdiskussion
Läst 2159 ggr
Emmyjane
2/13/16, 10:38 AM

Barn

Ni som har barn hur involverar ni dem i er livssyn?

Lär ni dem meditation, mindfulness?

vilka vektyg i livet tycker ni är viktigast att lära dem?

Mvh Emma B

Annons:
Fugen
2/14/16, 7:15 PM
#1

Hej.

Intressant frågeställning, hoppas på många bra inlägg. ;)

För det första tror jag inte på att tvinga på någon en inställning, däremot öppnar jag upp för dom att få erfara och välja själva. Jag har en son på 8 år och han mediterar med mig ibland, ibland inte.. Vi har inte direkt kommit in på mindfulness, även om jag lärt honom lite "knep" osv..

Med det sagt så är det svårt att inte påverka dom lite, eftersom jag ändå finns i hans närhet, men jag kommer inte tvinga min livsstil på honom utan han får välja själv.

Det viktigast jag lär honom är att le och hjälpa till. Båda är goda verktyg på vägen, då han får en positiv livssyn och är hjälpsam mot både sig själv och andra.

Tack för din utövning.

Gassho

Fugen

Fugen huserar på No strings attached-zen, och bloggar emellanåt på origin of wind, http://fugenblog.blogspot.se/

Torparmor
2/15/16, 6:48 PM
#2

Att tillsammans lyssna på en ljudslinga med avslappningsmusik vid sängdags gör det även lättare för 9-åringen att koppla av och somna. 

Yoga används i skolan i 5-minuterspass när klassen verkar behöva det t ex efter ett längre skriftligt förhör. Det uppskattas av barnen


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Fredrik1
2/16/16, 9:44 AM
#3

Hittade denna lilla video som är tänkt som instruktionsfilm i medveten närvaro för barn och ungdomar. Värt dock att påpeka att Mindfulness som bedrivs i kurser frånkopplat från buddhismen anses vara sekulär av många lärare bla Ven. Thubten Chodron. Dock bra instruktionsfilm!

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: