Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (69) Senaste inläggen

Frågor och Svar om Buddhism Buddhistisk Kalender Buddhistpodden Buddhistiska Högtider Ny inom Buddhism / introduktion / tips Guidade meditationer Buddhism i dagliga livet Buddhism och mat Buddhism och döden Buddhism och återfödelse Bokcirkelgruppen Buddhist Teachers In Memoriam Daily Dharma Dharma i text Fråga/diskutera om Buddhism Tema -serien Buddhistiska Evenemang Retreat Buddhistiska Kurser Kontinuerliga onlinekurser Dokumentärfilmer om buddhism Tips! Buddhistiska köptips! Allmän diskussion Engagerad Buddhism Frågor om Buddhism Speciella händelser inom buddhism Theravada Thai Buddhist Forest Tradition Korean Buddhism Tibetansk Buddhism Linage Holders, lärare inom Tibetansk Buddhism Jonang Buddhism Tibetansk yoga och medicin Kinesisk buddhism Bön buddhist tradition Pure Land Buddhism Jodo Buddhism Shin Buddhism Tendai Buddhism Shingon Buddhism Vajrayana Shambhala Buddhism Hua-yen Buddhism Zen och Chan Kuan Yin Mandala School of Zen Shaolin Chan Buddhism Allmän diskussion Sekulär Buddhism Vipassana Vipassana-gruppen Bon buddhism Triratna Soka Gakkai Aro gTér buddhism Won buddhism Pemako Buddhism Religiösa funderingar och frågor Roliga sidan
Allmän diskussion

Meditation

2016-02-18 10:45 #0 av: Emmyjane

Jag funderar om man använder meditation för att filosofera över en sak, ett tema eller ett problem? Om ja, är det en annan slags meditation? Om nej vad är det då?

Det jag tänker på är att jag kanske vill lösa ett problem och då tar jag det med i mina tankar hela tiden och både vrider å vänder på problematiken och låter den  vara ett led ord som sedan genom min slags meditation sedan löser sig för jag hittar den rätta lösningen.

Mvh Emma-Karin B

Anmäl
2016-02-18 17:34 #1 av: [niklaeri02]

Jag kommer att tänka på kontemplation. Där är man identifierad med tankarna i stället för till exempel andningen som i meditation... Glad I meditationen tystas tankarna och stillhet uppnås, vilket inte riktigt är målet med att kontemplera som jag förstår det.

Anmäl
2016-02-18 22:00 #2 av: Emmyjane

Tack det låter ju rätt

Anmäl
2016-02-19 00:14 #3 av: Fredrik1

Kontemplation är är jättebra och en naturlig del inom buddhism, där studenten lyssnar på lärarens lektion, kontemplerar över denna för att slutligen meditera över ämnet.

Inom buddhistisk meditation finns det två huvudgrupper -
Koncentrationsmeditation(Samatha) och insiktsmeditation (Vipassana)
Läs mer på:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Samatha
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vipassan%C4%81

I den mest avancerade formen av meditation över alla tings tomhet(emptiness) sammanför meditatören insiktsmeditationen och koncentrations-meditationen med att koncentrerat fokusera på slutsatsen som insiktsmeditationen lett fram till.

"Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Anmäl
2016-02-21 10:54 #4 av: Fugen

Hej.

Tack för en bra frågeställning Emma-karin.

Det finns inom Buddhismen ett antal olika vägar att vandra vad gäller övningar. Det skiljer sig en del mellan olika traditioner, lärare och uövare vad man väljer att fokusera på och utöva. 

Inom samtliga traditioner, såvitt jag vet,  så finns det både meditationer där man mediterar/kontemplerar över saker, kan vara en gåta, en föreläsnig, ett ljud osv, och dom där man söker stilla tankarna.

En av dom vanligaste exemplen på "filosoferandeövning" är koaner som är en övning där utövaren filosoferar över just det du beskrev. En liten brasklapp är dock att koaner används väldigt olika beroende på tradition och lärare, och inte alltid som en outgrundlig fråga att fastna vid.

Gassho

Fugen

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.