Annons:
Etikettfrågor
Läst 3219 ggr
Emmyjane
2/26/16, 5:58 AM

Veganer?

Är det vanligt med buddhister som är veganer? Veganism bygger ju på minsta möjliga lidande? Hur kan man vara köttätare? Jag har nyligen varit köttätare men blev lacto veg. Men skulle vilja vara vegan.

Annons:
Fredrik1
2/26/16, 8:13 PM
#1

Jag tror det är vanligt att buddhister är vegitarianer iallafall. Att vara vegan är i sammanhanget enbart positivt. Buddhistiska munkar tar ett löfte att äta vegitariskt. Men när de är ute och reser äter de inte nödvändigtvis vegitariskt utan accepterar den dana med mat de får. Det finns mantran man kan recitera för att ta bort den negativa effekten av att äta kött. Men idealet är att äta vegitariskt/veganskt.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fugen
2/27/16, 10:10 AM
#2

Hej.

Jag skulle säga  att det är mer kulturellt betingat än Buddhistiskt betingat, dvs det är ett val man gjort utifrån den kultur man lever i.
Som Fredrik säger så äter många munkar, beroende på tradition osv, vegetariskt, men  beroende på omständigheterna tar man tacksamt emot vad man än får.

Vad gäller dom två sista frågorna måste jag säga att jag är lite för okunnig ifrågan för att riktigt svara på dom på ett adekvat sätt, men ur mitt synsätt så  är ingetdera  av varianterna "fel" så länge man inte "missbrukar".

Gassho

Fugen

Fugen huserar på No strings attached-zen, och bloggar emellanåt på origin of wind, http://fugenblog.blogspot.se/

Fredrik1
2/27/16, 3:26 PM
#3

Master Sheng berättar om hans syn på karman man skapar med att äta kött.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

tlover
2/27/16, 11:12 PM
#4

#1 Fast munkar får ju endast äta det dom får i gåva så de flesta munkar äter kött vad jag förstår om det är det dom kan äta (dom slänger tex inte kött dom fått).

#0 Veganskt innebär inte automatiskt att det är utan lidande. Man kan vara blandkostare som buddhist om man inte själv dödar djuret som ska ätas. Funderar däremot slaktaren du köper köttet av att sluta med sitt yrke ska du däremot inte köpa kött av den då man ju inte får leda andra till dålig kamma.

Kort förklarat efter en lååång diskussion på ett buddhistforum. Obs jag är själv inte buddhist utan det var min man som undrade (eftersom att äta visst kött innebär mindre död och lidande än att vara vegan och vi båda vet det så kändes det fel av honom att bli vegan)-

l'm back

Fredrik1
2/28/16, 12:35 AM
#5

Matthieu Ricard berättar om synen på köttätande inom Mahayana-buddhism.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

swedengautama
6/12/17, 5:38 PM
#6

"äta visst kött innebär mindre död och lidande än att vara vegan "

Oerhört märkligt uttalande. 

Förklara dig gärna #tlover

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Annons:
tlover
6/12/17, 6:19 PM
#7

#6 när mat odlas med konstgödsel dödas miljarder och åter miljarder av djur , bakterier, virus, växter och svampar eftersom växter lever i symbios med andra varelser för att kunna få sin näring. Med konstgödsel så utesluts dessa varelser som svälter ihjäl. Då vanlig gödsel kräver djur som producerar den så är det en del i att tex gräsbeteskött minskar lidande. Även plöjning och stora monokulturer ger liknande död av varelserna i jorden. Dessutom så dödar ju även långa frakter djur om än indirekt. Därför kan närproducerad mat innebära mindre död och lidande jämfört med importerad även om den närproducerade maten innebär kött. Detta beror såklart på var man bor men exempel på där det skulle kunna innebära mindre lidande att äta kött är tex norra Sverige och Tibet. Anledningen är att klimatet gör den mesta odlingen är omöjlig. Men tex när det gäller gödsel så skulle det inte behövas lika många djur som i nuläget, samma när det gäller annat tex att utesluta djur som föds upp på foodlots utan det bara finns naturbeteskött och liknande. Lite av anledningarna till att viss slags kött ger mindre lidande än en vegetarisk kost.

l'm back

[NeferNefer]
6/13/17, 2:40 AM
#8

#7: Fast det går ju åt oerhört mycket mer odlad mat till att föda upp djuren än vad det skulle gå åt ifall människorna åt den odlade maten själva … Plus att en veggiekost är mycket bättre för miljön, vilket gynnar alla levande varelser.

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/klimat/faqvego

https://www.svt.se/opinion/vegetariskt-enskilt-viktigaste-valet-for-miljon?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kott-lika-miljofarligt-som-transporter

För den som ändå känner att den måste äta kött:

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/kottguiden/1595300-wwfs-kottguide

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/kottguiden/kott-och-vattenatgang/1628881-wwfs-kottguide-kottets-vattenavtryck

tlover
6/13/17, 7:39 AM
#9

#8 jag skrev som sagt visst animalisk kost. Foodlots är sämre hur man än vänder och vrider på det men gräsbeteskött utan soja och med hö /ensilage som vinterfoder (som inte plöjs osv lika ofta som annan odling) är bättre.

l'm back

swedengautama
6/13/17, 7:56 AM
#10

tlover. Vi ska värna om alla varelser. men att jämföra en mikrob med ett luftandandes djur med känslor och ryggmärg (smärtkänsla) känns bara patetiskt. Som jag talat om tidigare - ett dåligt försvar av en likätare. 

Gurkor skriker när man skär i dem….

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/13/17, 7:58 AM
#11

#10. Enligt buddhismen är alla levande varelser lika värda. Myra som ko. Enligt Mahayana ska vår intention vara att rädda alla. Gör man avsteg från detta synsätt är man enligt traditionen inte fullt praktiserande Mahayana buddhist.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

swedengautama
6/13/17, 8:06 AM
#12

Kan även lägga till gällande lidande och att vara Buddhist:  fullständig andlig frihet - frihet från allt lidande!

Hur kommer det säg att en som kallar sig vara Buddhist tycker det är ok att döda djur för dennes ego?? Dubbelmoral kallar jag det. Och det finns inga försvar från likätande sk Buddhister som håller. Det finns inga argument som håller.

Vill du vara en aktiv Buddhist och du ger vördnad åt bland annat de fyra sanningarna (allt är lidande etc..) så upphör intagandet av djur som avlivats för din skull (att ätas upp).

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/13/17, 8:24 AM
#13

#12. Jag håller med dig till fullo att man som buddhist inte bör äta kött. Men att säga "detta djur är viktigare än detta mindre djur" är lika stor dubbelmoral. Det ingår ju även en miljöaspekt. Man måste se helheten. "Four Noble Truths" visar ju även vägen ut ur allt lidande. (Fjärde ädla sanningen), som ju även delas upp i Eightfold Noble Path.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
tlover
6/13/17, 9:46 AM
#14

#10 själv vill jag inte göra skillnad mellan djur bara för att dom är "mindre kännande". Tycker du att det är okej att döda en spindel för att den skrämmer dig tex? Jag är ju själv som sagt inte själv buddhist men jag lyssnar gärna på läran. Jag slutade att vara vegetarian för några år sedan just för att jag vill göra så lite skada som möjligt.

l'm back

swedengautama
6/13/17, 4:59 PM
#15

Jo men nu pratar vi lidande, och att jämföra em mikrob med en varelse med ryggmärg och hjärna som har känslor - medvetenhet.

Och en mikrob har inte bara mindre kännande.  det är två helt olika genetetiska uppbyggnader. trampa inte på en myra - helt korrekt. Men nu diskuteras lidande.

Och "tlover" att du slutade vara vegetarian för att börja äta döda djur som har haft dödsångest inför skottet i pannan eller som grisar som halsen skärs av för att sedan skållas i 100 gradigt vatten - varav en del fortfarande är medvetna….känns för mig att du "tlover" antingen driver med mig eller att du behöver utbildning i moral och etik och näringslära och biologi med mera.

Ja, jag blir upprörd. Riktigt upprörd!

"WHAT WE THINK WE BECOME"


tlover
6/13/17, 5:08 PM
#16

#15 Du är medveten om att man kommit fram till att även tex växter känner smärta, bara på ett annat sätt än människor?

Gör annorlunda genetik det mindre värt?

Du vet heller inte vad för slags kött jag äter, faktum är när det gäller kött som inte är fisk så har jag varit med vid slakt på de flesta djur som dött pga mig sen jag slutade vara vegetarian. Dom hade inte dödångest utan var här ena stunden och inte här nästa. Du vet dessutom inte heller om mängden det handlar om.

Jag förespråkar inte konventionell djuruppfödning, det är fel på alla sätt och vis och behöver ändras, men jag tror inte på att en "vegansk värld" är räddningen heller.

l'm back

swedengautama
6/13/17, 5:09 PM
#17

Och Fredrik - spännande att du tar upp miljöaspekter:

Nötkött släpper ut 26 kilo koldioxidekvivalenter per kilo kött, medan siffran för baljväxter är 0,7. Att välja baljväxter i stället för nötkött innebär att utsläppen minskar med över 95 procent. Man måste se helheten Fredrik!

Hör gärna av dig om du vill veta mer om miljö och köttätande.

"WHAT WE THINK WE BECOME"


swedengautama
6/13/17, 5:12 PM
#18

"tlover"   Jag upphör härmed att diskutera med dig då du verkar helt vilsen i ditt tyckande. Du behöver som sagt utbildas från grunden. Dina argument har jag aldrig hört talas om…låter nästan som de kommer från Mr Trump.

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/13/17, 5:15 PM
#19

#15,17 Att diskutera är utmanande, men se det som en övning i Tålamod (Far-reaching Patience - En av de Sex perfektionerna ). Att förenas i att alla har olika åsikter. Man kan inte förändra någons åsikter hur mycket än man önskar. Den förändringen måste komma inifrån personen själv. Vi får förenas i att vi alla tycker olika. Men vad jag tror vi alla kan förenas i, är att vi önskar att alla slipper lidande. Hur vi sedan når dit, har vi alla vår individuella väg att nå insikt i.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

tlover
6/13/17, 5:18 PM
#20

#17 Tänk på att betande djur och vallodling binder koldioxid, dom siffrorna du tar upp är enbart relevanta när det gäller foodlots

#18 Jag har utbildats, jag förstår att det är svårt för dig att ta åt dig att miljarder med djur och andra varelser dör för att du ska få dina bönor men det är sanning.

Jag förstår också att du inte orkar ta åt dig av detta, jag orkade inte det på flera år.

Jag försöker inte heller övertyga någon annan att göra som mig, jag gör det som är bäst för min medkänsla och du gör det som är bäst för din medkänsla. Det är ju det som buddhismen lär ut.

Jag svarar för att ni frågade, jag tog först bara upp vad en buddhistisk lärare lärt ut

l'm back

Annons:
swedengautama
6/13/17, 5:18 PM
#21

Bra sagt Fredrik - men när det handlar om oskyldiga som drabbas, om de nu är människor som dödas av IS eller människor som dödar andra för att äta upp dem…blir mitt blodtryck högt.

"WHAT WE THINK WE BECOME"


tlover
6/13/17, 5:20 PM
#22

#21 Människor dödas även av döende jordar (vilket är det som sker då varelserna i jorden dör) så i förlängningen borde du även bry dig om de djur, växter, bakterier, virus och svampar som lever i jorden även om du inte bryr dig om dom på kort sikt

l'm back

swedengautama
6/13/17, 5:20 PM
#23

"tlover" du ger dig inte - dessvärre måste jag åter ge dig info som gör dina inlägg till åtlöje:

En ko släpper ut 100 kilo metan varje år. Det motsvarar mängden koldioxid som en bil som kör 1 000 mil spyr ut under ett år.

"WHAT WE THINK WE BECOME"


swedengautama
6/13/17, 5:23 PM
#24

40 procent av världens totala spannmålsproduktion används som kraftfoder inom djurhållningen. I USA går 70 procent av spannmålen till detta ändamål, i Europa 60 procent. En betydande del av världens baljväxtskörd (främst sojabönor) nyttjas på samma sätt. 80–90 procent av näringen går förlorad när den tar omvägen via djuren.

"WHAT WE THINK WE BECOME"


swedengautama
6/13/17, 5:23 PM
#25

Köttproduktionen är en av anledningarna till att regnskogarna skövlas. I Latinamerika har biffdjursuppfödare skövlat enorma arealer med regnskog och annan skog för att skapa betesmarker.

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/13/17, 5:25 PM
#26

#21. Det visar att du bryr dig om andras lidande, vilket är bra 😊 Finns övningar inom Tantrisk buddhism där man kan ta bort känslan av ilska (man mediterar över att allt är tomt på inneboende egen existens- emptiness) och använder kraften från ilskan omsatt i en konstruktiv aktivitet för att nå målet.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

swedengautama
6/13/17, 5:25 PM
#27

Växter behöver kväve, men bara i måttliga mängder. Vår intensiva djurhållning ger ett kväveöverskott och en koncentration av kväve som förstör både vatten och skog. Varje gram kväve i biffen motsvarar utsläpp av sex gram kväve i naturen.

Jag kan hålla på länge …..en likätares argument för dennes egoätning håller aldrig mot verklighetens fakta.

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Annons:
[NeferNefer]
6/13/17, 5:26 PM
#28

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/skog/problem/skogsomvandling/1130656-skogsomvandling

Savann blir soja

En av världens mest artrika savanner, cerradon, hotas. Sydamerikas savanner omvandlas till förmån för stora sojabönsodlingar. Stora mängder handelsgödsel och bekämpningsmedel ersätter savannernas rika växt- och djurliv med monokulturer av sojabönor. Sverige importerar stora mängder soja från Brasilien, varav det mesta används som råvara i fodret till våra kor, grisar och höns.

Tropikskog blir nötkött

I delstater som Rondonia, Para och Mato Groso i Brasilien skövlar man stora delar av tropikskogen för att etablera väldiga boskapsranscher. Det är också här man ser den snabbaste skogsskövlingen och de snabbast växande hjordarna av nötkreatur. Brasilien är världens ledande exportör av nötkött.

Mangroveskog blir jätteräkor

Mangroveskogar är några av jordens mest hotade skogstyper och ekosystem. De trivs i gränsen mellan land och hav och utgör en unik livsmiljö för tusentals arter av fiskar, krabbor och andra djur. Ett av hoten mot jordens mangroveskogar kommer från den globala jätteräkindustrin. För att kunna odla dessa ”lyxräkor” skövlar man mangroveskog och anlägger jättelika dammar.

swedengautama
6/13/17, 5:26 PM
#29

min upprördhet är ingenting mot alla de miljontals liv som går åt varje dag för att likätaren vill ha en skinkmacka

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/13/17, 5:28 PM
#30

#22. Håller med dig att allt - djur och all biologisk mångfald måste tas med i beräkningen. Tror detta går att kombinera. Både att äta Veganskt och bry sig om virus mm. Borde finnas alternativ till skadligt gödsel. Kanske mest har med att tillverkare tjänar pengar och hellre vill det än att tänka på allt levande?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

tlover
6/13/17, 5:29 PM
#31

#23 Då får du helt enkelt dra av den koldioxid som binds i marken vid bete och vallodling. Dessutom så släpper kor som äter riktig kost (dvs inte dom som äter från foodlots) ut mindre metan än dina uppgifter

#24 Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag tycker inte om konventionell djurhållning. Djur ska hållas för att omvandla sånt som vi inte kan äta till sånt som vi kan äta i områden där odling är svår (tex norra Sverige eller Tibet) eller för underhåll av marker främst. Inte för att födas upp på spannmål och baljväxter i något som inte har det minsta med deras ursprungliga levnadsområde att göra.

Ta och andas, du får tycka som du vill för mig, jag svarar bara på frågor och påståenden som du med flera kommer med. och även om ni kallar mig dum är jag inte arga på er, jag förstår att det är svårt att ta in det jag tar upp, det tog som sagt år för mig att ta in och även när ni tar in det så kan er medkänsla säga något annat än min.

l'm back

swedengautama
6/13/17, 5:33 PM
#33

Men "kära" tlover - metangas = prutt!  En ko fiser inte mindre för att den går på din fina sommaräng !

Tlover din medkänsla för liv är - ytterst märklig. Ha det bra och tänk nästa gång du är med vid dödsögonblicket - när den ko/gris får ett skott i pannan - antar det kurrar i din mage då eller?

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/13/17, 5:38 PM
#34

#33. Vi måste respektera varandras åsikter och hålla god ton. Inga personliga påhopp. Då måste jag låsa tråden.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
tlover
6/13/17, 5:50 PM
#35

#33 Faktiskt forskning visar att stora anledningar till att kor från foodlots släpper ut så mycket metan är för att dom äter felaktig kost (tex baljväxter) så jo dom pruttar mindre av att beta på en fin sommaräng.

Nej det vattnas inte i munnen vid tanken på att ett djur dör, men det gör det inte heller vid tanken av att miljarder dör heller

#25 #28 Ja det är hemskt eller hur, därför tycker jag att köttkonsumtionen borde minska drastiskt men pga bland annat gödning, mångfald och för de som inte har något alternativ.

#27 Ja övergödning är dåligt och därför bör vi minska men inte utesluta köttkonsumtion (vilket såklart gör så att man tex kan vara vegan och en annan äter "mer" kött).

Konstgödsel är däremot en många gånger större bov.

#30 Till viss del kan man använda alternativ men växter behöver på samma sätt som oss en varierad "kost" och gödsel är en del i det

l'm back

Fugen
6/13/17, 8:14 PM
#36

Hej. Trevligt att se sådan trafik på forumet, och att man är så diskussionsvillig, men kan vi återgå till OT? Det finns säkert andra forum där man kan diskutera era spörsmål. Gassho Fugen

Fugen huserar på No strings attached-zen, och bloggar emellanåt på origin of wind, http://fugenblog.blogspot.se/

Upp till toppen
Annons: