Annons:
Etikettdaglig-dharma
Läst 659 ggr
Fredrik1
2016-04-19 00:01

Daily Dharma 19 april,2016

Veiled by ignorance, The minds of man and Buddha Appear to be different; Yet in the realm of Mind Essence They are both of one taste. Sometimes they will meet each other In the great Dharmadhatu. Milarepa

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Emmyjane
2016-04-22 10:03
#1

Dharmadhatu. vad är det?

Fredrik1
2016-04-22 10:13
#2

Hej! Tack för din fråga. Dharmadatu skrivs om i det femte av de sex Bardos (mellanskikten i livet, döden och innan nästa återfödelse) kallad The luminous Bardo of Dharmadatu. Det femte stadiet infinner sig före återfödelsens Bardo (The Karmic Bardo of becoming). Jag hittade en förklaring på just Dharmadatu här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dharmadhatu Kan även rekommendera en videoteaching av H E Garchen Rinpoche i två delar om Bardo.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2016-04-22 10:25
#3

Del 2.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Emmyjane
2016-04-22 10:50
#4

Tack för svar.

Jag tycker i bland det är svårt med engelska även om jag förstår det mesta så känner jag mig ändå som en novis. Dessutom känner jag att jag vill förstå och lära mig om Buddhismen men tar det i små steg. Ser det som en stege. Jag är på första steget. Där jag är nyfiken och tar åt mig information i små doser. Intar informationen i omvänd eller mitt sätt. men bör nog lära mig att sätta in informationen i rätt ordning för att greppa. Men har inte nått till det steget än.

Så nu har min hjärna stoppat mig med små bitar av en bild men kan inte se hur jag ska pyssla i hop det så bilden blir synlig.

Troligtvis är jag fortfarande alldeles för själv centrerad, men önskar att kunna släppa det och lära mig att vara öppen och ödmjuk.

Fredrik1
2016-04-22 11:18
#5

Ta allt i din egen takt utan krav. Det blir bäst :) Om du vill ha ett starttips finns det en bra meditation i att odla jämnmod (Equanimity) som Stephan Pende Wormland gjort: https://m.soundcloud.com/stephan-pende-wormland/may-i-be-happy?in=stephan-pende-wormland/sets/guided-meditations-1 Hans version är mest inriktad på att finna jämnmod/förståelse/ödmjukhet mot sig själv som ett första steg. Tyvärr känner jag inte till så många meditationer på svenska.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Emmyjane
2016-04-22 11:41
#6

Tack jag ska kolla in det.

Läster lite av Thich Nhat Hanh

Hoppas komma vidare på min stege mot medmänsklighet och nirvana.

Annons:
Upp till toppen
Annons: