Annons:
Etikettdaglig-dharma
Läst 755 ggr
Fredrik1
9/28/16, 12:01 AM

Daily Dharma 28 september,2016

The greatest medicine is the emptiness of everything. Atisha

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
greenseng
9/28/16, 1:03 AM
#1

  Ett fascinerande uttalande. Men… det kunde ju vara kul med lite mer kött på benen här. Även om jag antar att det som ligger bakom ordet emptiness kan vara ganska svårt att hantera i ord. För det är knappast fenomenet att det mesta i vår fysikaliska tillvaro egentligen är tomhet som det egentligen refererar till. Det bör ligga på en betydligt högre nivå.

Såå… vad är era egna personliga tankar här? Och… försök nu inte att komma undan problemet genom att referera till någon video på webben. Det godtar åtminstone inte jag här. Det är era egna personliga tankegångar jag är intresserad av. Och svara nu inte som en barnunge: "Men vad är dina, då?" Jag känner till mina egna tankegångar, åtminstone någorlunda. 😃

Det är era högst personliga tankegångar jag inte känner till men som eventuellt skulle kunna vara intressant att få en aning om. 😎

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Fredrik1
9/28/16, 8:52 AM
#2

#1: Emptiness betyder enligt buddhismen att alla fenomen och personer är tomma på självständig existens. Theravada buddhism: Personer är tomma på självständig existens. Mahayana buddhism: Personer och alla fenomen är tomma på självständig existens. Ex försök hitta "koppen" i en kopp: du finner enbart olika delar - handtag,vätskebehållare, keramik, sandsten som keramiken är gjord av, personer som tillverkat koppen osv. Vi kallar denna samling för "kopp" men den existerar inte självständigt utan enbart som en sammansättning av en massa beståndsdelar. Enligt buddhismen att komma till insikt om detta (att allt och alla är tomma på självständig existens) leder till befrielse från det eviga kretsloppet födelse-åldrande-sjukdom-död-födelse … osv. Detta genom att man sedan mediterar över det som är kvar efter att man plockat isär fenomenet "jag"= det eviga medvetandet, som är klart och kännande, (Rigpa,Natural awareness, Primordial consciousness, Buddha Nature… kärt barn har många namn!) fritt från födelse och död. Detta kan inte förstås logiskt då vi då använder vårt konceptuella tänkande. Att meditera över detta genom att vila i det naturliga,eviga medvetandet kallas non-meditation och görs på detta bla inom Dzogchen (Nyingma-traditionen) och inom Mahamudra (Kagyu &Gelug - traditionerna). Observera att detta är en mycket kort sammanfattning och tar inte upp allt. Ett bra boktips är: "How to see yourself as you really are" av Dalai Lama. http://www.adlibris.com/se/bok/how-to-see-yourself-as-you-really-are-9780743290463

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

greenseng
9/28/16, 9:05 PM
#3

  Ett utmärkt svar på en svår fråga.

Tackar så mycket! 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Upp till toppen
Annons: