Annons:
Etiketttibetansk-buddhism
Läst 497 ggr
Fredrik1
2016-11-30 13:43

About overconsumption in the west (v)

"Venerable Thubten Yeshe shares statistics and her thoughts about overconsumption in the West." (Från youtube.com)

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Hanna Youvan
2016-12-02 12:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Västvärlden har isolerat sig i mängder hushåll med fokus på privata uppdrag att nå olika höjder i det yttre och inre. Den som glömt det kan lockas till köp av andras tillverkade grejer. Som humorism " sådär nu är det området täckt!" Vilket ju alla lyxprylar är till för. Såsom vatten, värme, el och allt. Så det har ju flera möjliga utgångar i resultat. Tacksamhet kan vara en lösande kemisk glädjefaktor, den är ju en liten och stor aspekt i kärleksupplevelsen i universum. Ett spektra som tex innefattar att glädjas för det som är eller skapats även av mig själv. Resultat som berättar att jag är med i livet.

Trollsländan landar på min vänstra axel,
Dess prasslande vingar hörs.
Nu sitter den helt still
Så flyger den iväg igen.

Fredrik1
2016-12-02 13:10
#2

Det största problemet är att vi är för självcentrerade. "Jag, mig, mitt". Yta och prestation är det mest talande idag. Du är vad du gör eller hur du ser ut. Detta är inte bra i längden. Vi måste bry oss om våra medmänniskor lika mycket som oss själva. Utseende och saker vi köper är förgängliga. Att köpa saker för att "jag är värd och vill ha dom" är inte hållbart i längden. Det blir en stor skevfördelning mellan rika och fattiga länder. Alla levande varelser är lika värda. #1.Precis som du säger är tacksamhet viktigt och förlösande. Att vara nöjd där man är. Att finna ett accepterande. Det är inte det samma som att ge upp eller att inte tag tag i en situation. Utan mer: - Kan jag förändra situationen? Då försöker jag det. -Kan jag inte förändra situationen? Då accepterar jag det.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Hanna Youvan
2016-12-02 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Ja visst måste vi bry oss om våra medmänniskor - och köpkulturen är så förberedd och färdigsnickrad att det är möjligt.. det är nog så det är tänkt iallafall - och det "krockar" kanske med nöjet att göra något själv för hand. Kanske vi med fri vilja skulle byta och leva mer hantverkaktigt än hur det är i stadsmiljön. Är det illusioner?

Trollsländan landar på min vänstra axel,
Dess prasslande vingar hörs.
Nu sitter den helt still
Så flyger den iväg igen.

Hanna Youvan
2016-12-02 17:20
#4

Tack för ett fint svar. Det ska jag tänka på när det behövs! 🙂

Trollsländan landar på min vänstra axel,
Dess prasslande vingar hörs.
Nu sitter den helt still
Så flyger den iväg igen.

Upp till toppen
Annons: