Annons:
Etikettdokumentärfilm
Läst 362 ggr
Fredrik1
2016-12-23 12:00

Fredagsdokumentär: Jesus was a buddhist monk (v)

BBC dokumentär. (2012)

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
greenseng
2016-12-23 21:57
#1

  Oj. Det kallar jag en verklig julklapp!! 👍

Jag fick höra om Isa för många år sedan. Och tanken att han och Jesus kunde vara samma person.

Att Johannes döparen skulle vara Jesus lärare köpte jag aldrig. De spelar så att säga inte i samma tonart. Däremot så verkade han vara inspirerad av Buddhismen. Min tanke var då att han kan ha mött några vandrande Buddhister, eventuellt Hinduister, som då hade kompetensen att se hans potential. Och som då tog honom då under sina vingars skugga och lärde upp honom.

Det verkar som om de flesta inte ser den extrema likheten som finns mellan Kristendomen och Buddhismen. Åtminstone om man tittar på djupet av dem.  Empati var viktigt för Jesus och det är ett grunläggande element i Buddhismen. Tanken att man skall älska sina fiender, att förlåta oändligt många gånger exempelvis, var viktigt för Jesus. Men det är också extremt viktigt inom Buddhismen.

Att Jesus skulle vara en återfödd Buddhist som då letades upp av några Buddhistmunkar, den tanken var dock främmande för mig.  Jag tyckte att avståndet mellann Israel och Österlandet var för stort. Men det behöver ju faktiskt inte vara fallet.

Låt säga att det är sant. Men att folk har fastnat i tanken om uppstigandet till himlen. Men vad de flesta kristna inte kärnner till är kunskapen om Regnbågskroppen. Alltså att ha en så hög medvetenhet att man kan förvandla kroppen till ljus och färdas till högre nivåer ofta kallade himlar. Detta är ju ett viktigt element inom Buddhismen. Men man kan även hitta detta i Indianvärlden.

Inom Buddhismen så brukar den som färdas på detta sätt inte återvända igen. Vilket är ganska naturligt. Inom Indianvärlden däremot så kan det däremot hända. Där färdas de ofta fram och tillbaka. Och personer som har denna kunskap kallas då Regnbågskrigare. Och de kan även färdas i grupp.

Så att kunna lämna denna världen och färdas till högre nivåer är alltså en accepterad kunskap inom vissa kulturer.

Och skulle det visa sig att Isas kropp inte finns i graven eller om det är en annan kropp som vilar där, då har ju Isa/Jesus faktiskt uppstigit i vilket fall som helst.

Då skulle det vara intressant att betrakta folks reaktioner.

I och med att uppstigandet är så viktigt för de Kristna så skulle det kunna medföra början på en andlig revolution. Och Buddhismen och Kristendomen skulle närma sig varandra. Vilket jag faktiskt tycker är konstigt att de inte gjort i alla fall. De är ju så lika varandra i vilket fall som helst.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Upp till toppen
Annons: