Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (60) Senaste inläggen frågor-svar buddhism-kalender podden buddhism-högtider introduktion meditationer vardags-buddhism mat döden återfödelse buddhismlärare daglig-dharma dharma-texter diskussion teman evenemang retreat kurser onlinekurser dokumentärfilm tips köptips diskussion engagerad-buddhism frågor speciella-händelser theravada theravada-forest-tradition korean-buddhism vipassana vipassana-gruppen tibetansk-buddhism vajrayana bön-buddhism bon-buddhism jonang aro-g-tér-buddhism buddhist-lärare tibetansk-medicin pureland-buddhism kinesisk-buddhism soka-gakkai jodo-buddhism shin-buddhism tendai-buddhism won-buddhism shingon-buddhism shambhala-buddhism zen zen-kuanyin-mandala-school hua-yen-buddhism shaolin-chan allmän-diskussion triratna sekulär-buddhism pemako-buddhism funderingar humor
frågor

Dhamma och kamma?

2017-01-14 10:04 #0 av: [NeferNefer]

Hejsan, och tack för en intressant sajt! Tummen uppJag undrar om dhamma och kamma är samma som dharma och karma? Anledningen till frågan är för att jag har fått en bok som heter "How to live without fear and worry" av K. Sri Dhammananda, och där används termerna dhamma och kamma.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-14 14:14 #1 av: Fredrik1

Hejsan och välkommen till sidan!

Ja, det är samma sak på olika språk.
Dhamma (Pali)Dharma (Sanskrit)
Kamma(Pali) Karma (Sanskrit)

Mer ingående förklaringar till dessa språk hittar du nedan.

Pali: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pali
Sanskrit : https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sanskrit

Sökte du förklaring till ordens innebörd eller om bara de var samma på olika språk ?

"Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Anmäl
2017-01-14 14:16 #2 av: [NeferNefer]

Tack för välkomnandet och för förklaringen. Jag ville mest veta om det var samma sak, det var första gången jag stötte på dhamma och kamma och blev lite förvirrad tills jag började misstänka att det var samma som dharma och karma.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-14 16:33 #3 av: Fredrik1

Om fler frågor dyker upp är det bara att fråga på 😊

"Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Anmäl
2017-01-14 17:02 #4 av: [NeferNefer]

Tackar! Det kommer nog Tummen upp

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.