Annons:
Etikettpureland-buddhism
Läst 546 ggr
Fredrik1
5/21/17, 1:08 PM

Are soliders sinful to kill enemy? (video)

"Buddhist Master Chin-Kung (淨空法師) speaks Dharma - If a buddhist soldier commit sin if he kill the enemy?"

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
JonasDuregard
5/21/17, 1:21 PM
#1

#0 Så det är OK att arbeta med att döda människor så länge det är av mer eller mindre patriotiska skäl?

Slår ju hål lite på hela ickevåldsgrejen kan jag tycka. Öppnar man för ett så stort undantag så kommer det nog snabbt rulla på till att innefatta allt våld man själv tycker är bra. 

Att säga "döda bara dem det är nödvändigt att döda" är ju extremt långt från "döda aldrig någon". Ska man ha en filosofisk/religiös rörelse baserat på icke-våld tycker jag definitivt den senare är mer vettig.

Fredrik1
5/21/17, 1:56 PM
#2

#1. Håller med dig Jag har med olika skolors syn inom buddhism för att visa olikheter/likheter. Detta är Pure land buddhisms syn på frågan. Det finns olika syn på detta: Inom tibetansk buddhism är det brukligt att utövaren tar De fem läroprinciperna där den första handlar om att inte döda eller skada en levande varelse. De som önskar och som vill utöva Bodhisattva-vägen kan ta Bodhisattva- löften. Utövaren här söker att utvecklas till en fullt utvecklad Buddha för att på bästa sätt kunna hjälpa behövande varelser. I dessa löften ingår ett löfte som säger att "Om det för största mängd varelsers skull är mest gynsamt får man lov att bryta sina Fem läroprinciper" i vilken ickevåld ingår. Märk väl, enligt traditionen sägs att endast en fullt utvecklad Buddha kan avgöra om det är mest gynsamt att exempelvis döda en terrorist för att rädda många människor. Detta då endast en fullt utvecklad Buddha har "Clairvoyance"(klarseende) att se situationen ur alla levande varelsers perspektiv samtidigt. Att nå till tillståndet av en fullt utvecklad Buddha enligt Bodhisattva-vägen tar enligt traditionen "three million great eons". Dock gör utövaren inget löftesmässigt fel i sig, om hen är soldat och dödar terroristen med motivationen att på så sätt rädda många människor. Allt har med motivationen bakom handlingen att göra. En osjälvisk handling för att rädda störst antal människor kan vara en sådan motivation.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: