Annons:
Etikettdiskussion
Läst 3394 ggr
Fredrik1
6/8/17, 4:10 PM

Dagens fråga - Kan man vara buddhist och äta kött?

Detta är första diskussionsfrågan. Diskutera fritt om ni vill ! Det finns inga rätt eller fel :)

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
tlover
6/8/17, 4:32 PM
#1

Ja enligt Ajahm Brahm

Nu kan jag inte läran så mycket (Lyssnar mest på Ajahm Brahms dhamma talks, men då är jag ju inte buddhist) men som jag förstår så är det viktigast att man själv inte direkt dödar djuret eller att djuret dödas enkom för dig.

Eftersom kamma är inte någon utomstående gudomlig lag utan något inom dig, dina känslor osv. Däremot om du mår dåligt av att äta kött så blir det ju dålig kamma eftersom om du mår dåligt så är det ju svårare att nå nibbana

Dessutom så finns det tillfällen då man måste äta kött/animalier (tex tibetaner måste ju till största delen äta animalier pga var dom bor, eller så kan man ha en sjukdom el liknande) och då får man helt enkelt satsa på att nå nibbana ett annat liv.

l'm back

Fredrik1
6/8/17, 4:58 PM
#2

Ven. Robina Courtin berättade att hon har en "great attachment for meat. Therefore I am a vegitarian because it's most beneficial". Hon sa även att om man är tvungen att äta kött för sin hälsa, förutsatt att man inte dödat eller låtit döda djuret enbart för dig, skapar det ingen negativ Karma att äta kött. H.H Dalai Lama har berättat att han äter kött för sin hälsa. Geshe Gyalten Khunga likaså.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

[NeferNefer]
6/8/17, 5:23 PM
#3

Dalai lama säger att tibetanska buddhister äter kött. Här står det lite mer om det: http://tovarcerulli.com/the-dalai-lama-on-meat-and-moral-gymnastics/ Bland annat att de kan köpa kött, men inte beställa det eftersom det skulle innebära att djuret dödas just för dem. Dalai lamas gamla kock intervjuas: https://www.yowangdu.com/tibetan-food/dalai-lamas-former-cook.html

Under en period besökte jag några olika buddhistiska tempel i Sverige (korta dagsbesök i samband med ett projekt). Vid mitt besök i templet i Rosersberg hade jag den goda turen att komma mitt under en festlighet och jag blev inbjuden att delta. Det var god vegetarisk mat som bjöds. Jag hamnade i samspråk med en volontär. Hon sa att den som någon gång bjuds att äta kött bör tacka och ta emot. Djuret är nämligen redan dött, men värdinnan/värden lever fortfarande och kan bli sårad om en tackar nej.

Själv äter jag ändå inte kött. Det känns fel.

Fredrik1
6/8/17, 11:31 PM
#4

Munkar äter oftast det som de får som Dana. Är det kött äter dom det. Men även inom Tibetansk buddhism förespråkar många att äta veganskt. Se videon. Personligen äter jag mest veganskt/vegetariskt. Men äter kött ibland. https://www.riseofthevegan.com/blog/veganism-is-the-key-to-happiness

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

swedengautama
6/11/17, 2:40 PM
#5

Av moraliska själ och Buddhistiska, även sunt förnuft - så ska man INTE äta avlidna djur. Att föda upp och sedan låta en person döda detta liv för att sedan äta upp det är inte bara oetiskt - det är vulgärt. De som försvarar dödandet och ätandet av andra varelser säger ofta att "människan är allätare". Detta argument håller inte. Vi människor har möjlighet att välja.

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/11/17, 2:50 PM
#6

#5. Håller med dig att det är en bra inställning. Dock dödar vi ju varelser enbart med att leva även om man är vegan: *myror när man går eller kör bil. *flugor mot vindrutan vid bilkörning. *diverse näbbmuss och insekter vid skörd av exempelvis vete. Ven. Robina Courtin talade om detta på en föreläsning i Göteborg i år. Hon menade att även om vi har föresatsen att inte skada, skadar man genom bara att leva. Man ska dock ha med dig att man inte gör detta avsiktlugt. Då skapar det ingen negativ Karma. Att döda djur och sedan äta dom däremot skapar negativ Karma. Hur ser du på det?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
swedengautama
6/11/17, 3:05 PM
#7

Det är som de som äter avlidna varelser (sk köttätare) säger att gurkor och tomater  också är liv. Att prata om flugor på vindrutan etc känns dessvärre bara som ett nödrop från asätare (läs köttätare) som mycket väl vet om att det snart blir förbjudet att äta andra varelser. En orsak till ett ev förbud är den enorma klimatpåverkan det har att föda upp djur. Dels att det inte är hållbart att föda upp djur som äter upp mer protein än den själv kommer att väga när den avlivas - protein som kunde låta betydligt fler människor att överleva. Dessutom talar vi om sjukdomskostnader i samhället som till stor del beror på djurätandet. Det finns idag 2017 INGA argument för djurätande.

Djurätare måste komma med smartare svar i diskusioner än flugor på vindruta och gurkor som skriker. Kanske är det ett tecken på att vi icke djurätare är lite smartare…

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/11/17, 3:12 PM
#8

#7.Jag kan förstå din syn på det. Men vi måste också inse att vi dödar enbart med att leva.  Även om vi alla vore Veganer. Att vara Vegan innebär inte att man undviker att döda levande varelser. Enbart att dom vi förärats till att ätainte äta dom.

-Men att vara Vegan är det bästa man kan göra för att förbättra klimatpåverkan och dessutom minska lidandet för djur. Ju fler desto bättre!

Däremot innebär det inte att man genom att vara Vegan kan  undvika att helt skada levande varelser. Det var det jag försökte belysa.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

swedengautama
6/11/17, 3:14 PM
#9

…som man kan säga som avslutningsfras i sin puja/recitation varje dag inför sin Buddhastaty: Sabbe Satta Sukhi Hontu - detta är Pali. På svenska: Må Alla Varelser Vara Lyckliga.

Hur kan en varelse vara lycklig genom att födas för att sedan dödas och ätas? Framförallt barndödandet: kalvkött, kyckling, spädgris, mfl. Man dödar alltså dessa stackars djur inann de ens hunnit bli "tonåringar" för att människor ska njuta av detta unga kött = bisarrt och osmakligt vulgärt och torde förbjudas omgående.

"WHAT WE THINK WE BECOME"


swedengautama
6/11/17, 3:19 PM
#10

Jag ser upp till Dali Lama, men det innebär inte att han skulle vara en "bättre" Buddhist än mig - kanske tvärtom - om man ser till vad han gör: äter kött. Kanske han borde öva på sina 5 etiska föreskrifter, varav en är: jag ska inte döda eller skada (här ingår också att inte låta 3:e person döda åt dig)

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/11/17, 3:51 PM
#11

#9. Det är det eviga kretsloppet av födsel-sjukdom-död (Samsara) som buddhismen önskar bryta. *För sin egen skull (Theravada) *För att hjälpa alla andra göra detsamma (Mahayana)

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

swedengautama
6/11/17, 3:58 PM
#12

Fredrik - helt rätt. Dock inget som hjälper om djur dödas för människans ego.

Tack ändå för en viktig diskussion. Det är dags att göra något åt denna värld. ta bort våld, krig, förödelse, djurätande, falskhet, ego mm.

Dags att göra denna lilla blå planet till vårt hem en gång för alla

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/11/17, 4:08 PM
#13

#10. H.H Dalai Lama har många fler löften än de fem läroprinciperna. Inom Bodhisattvalöftena finns en punkt där man bryter det Bodhisattva-löftet om man inte bryter De fem läraprinciperna - om det är mest gynnsamt för mest levande varelser. (Punkt 10 och 11 i The Forty-six Auxillary bodhisattva precepts) Nu påstår jag inte att det är det H.H Dalai Lama gör genom att äta kött. Jag vill bara betona att det finns inget tydligt rätt/fel. Det beror på intentionen och motivationen bakom handlingen.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Fredrik1
6/11/17, 4:17 PM
#14

Väldigt roligt att vi fått igång diskussion på sidan! Fortsätt gärna diskutera. Om någon vill lägga upp egen diskussionsfråga o Dagens fråga är det fritt fram 😊

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

swedengautama
6/11/17, 4:23 PM
#15

Fredrik - jo det är väldigt fel att föda upp djur för att mörda dem och äta upp. 100% Fel. Det är som att diskkutera: är det rätt eller fel av IS att döda oskyldiga…. "finns inget rätt eller fel - bara motivet bakom"……

Det är ALLTID fel att ta andras liv.

Ha en fin dag :)

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/11/17, 4:58 PM
#16

#15. Jag håller med dig om att det är fel att föda upp djutroch äta och döda dessa. Men i övrigt om du följer buddhismen är det motivationen bakom handlingen som räknas. Enkelt sett - självisk motivation = fel. Osjälvisk för att rädda många människor= rätt.: "The first precept is the abstaining from the taking of life, and the Buddha clearly stated that the taking of human or animal life would lead to negative karmic consequences and was non conductive to liberation. Right livelihood includes not trading in weapons or in hunting and butchering animals. Various suttas state that one should always have a mind filled with compassion and loving kindness for all beings, this is to be extended to hurtful, evil people as in the case ofAngulimala the murderer and to every kind of animal, even pests and vermin (monks are not allowed to kill any animal, for any reason). Buddhist teachings and institutions therefore tend to promote peace and compassion, acting as safe havens during times of conflict.[19] In spite of this, some Buddhists, including monastics such as Japanese warrior monkshave historically performed acts of violence. In China, the Shaolin Monastery developed amartial arts tradition to defend themselves from attack. In Mahayana Buddhism, the concept of skillful means (upaya) has in some circumstances been used to excuse the act of killing, if it is being done for compassionate reasons. This form of "compassionate killing" is allowed by the Upaya-kausalya sutra and the Maha-Upaya-kausalya sutra only when it "follows from virtuous thought."[20] Some texts acknowledge the negative karmic consequences of killing, and yet promote it out of compassion. TheBodhisattva-bhumi, a key Mahayana text, states that if a Bodhisattva sees someone about to kill other Bodhisattvas, they may take it upon themselves to kill this murderer with the thought that: "If I take the life of this sentient being, I myself may be reborn as one of the creatures of hell. Better that I be reborn a creature of hell than that this living being, having committed a deed of immediate retribution, should go straight to hell."[21] If then, the intention is purely to protect others from evil, the act of killing is sometimes seen as meritorious." https://en.m.wikipedia.org/wiki/Buddhist_ethics Men enligt traditionen vet endast en fullt utvecklad Buddha vad som är "non-virtious/virtious". Så precis som du skriver- för oss alla andra är det bäst att hålla sig till "Inte döda" . 😊

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

swedengautama
6/11/17, 5:32 PM
#17

Jo denna text/formulering har jag läst otalt gånger och även under retreats.

Men detta gör fortfarande ingen rätten att ta andras liv för egen vinning. Tex döda eller låta andra döda åt dig för att du gillar äta döda djur(oskyldiga). Likaså ger ingen rätten att en IS medlem ska döda andra varelser (oskyldiga).

Din fråga var "Kan man vara Buddhist och äta kött". Svaret är mycket enkelt: NEJ, Men det finns problem att lösa:

Då borde det vara så att Dalai Lama inte borde vara Buddhist…eller? Så enkelt är det inte - även om svaret är enkelt. Dalai lama har helt enkelt inte utbildning/kännedom om alternativ i näringsläran. Om någon utbildade honom tror jag med största säkerhet att han skulle sluta äta döda varelser.

För det är nästan alltid så - att de som äter döda varelser inte har rätt kunskap - de vet helt enkelt för lite om näringslära och annat som har med ämnet att göra.

Då kan man tycka att vi i västerlandet borde ha 100% icke djurätare. Men så är inte fallet - men svaret om varför inte är detsamma: okunnighet. Detsamma gäller Buddhismen, det är okunnighet som kan göra att en Buddhist dödar en annan - tex i Burma. Eller vi kan ta Thailands största tempelinrättning - som kräver stora summor pengar av folk. 

Som Buddhist är det av största vikt att man förstår innebörden.  Man kan vara Buddhist och äta döda djur - om man inte är lärd nog. Men så snart denne har utbildat sig i moral och näringslära kommer denna Buddhist komma närmare sin upplysning. Jag respekterar och ser upp till Dalai Lama (och många andra..) men detta gör inte att jag anser hans likätande är ok.

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/11/17, 5:40 PM
#18

#17. Precis. Du skriver samma som mig " För egen vinning". Det var detta som texten underströk. Din uppfattning om H.H Dalai Lama är din 😊 Vad anser du exempelvis - en polis dödar en terrorist och räddar 1 miljon människor - är detta en negativ handling av polisen? Roligt med diskussion 😊

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

swedengautama
6/11/17, 5:48 PM
#19

Om denne polis istället kunde sikta sitt vapen mot terroristens knä i första hand skulle det vara bättre. Att döda med avsikt att döda är aldrig någonsin rätt. Att avväpna/avstyra utan att döda går. 

Men man kan alltid ta allt till det yttersta: denne terrorist ska just trycka på en knapp som dödar tusentals människor….att försvara sig…

Men återigen…är det ett försvar att låta någon döda ett litet oskyldigt djur för att människan vill ha detta djur - uppskivat - på en tallrik?

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/11/17, 5:55 PM
#20

#19. Nej, inget försvar att låta någon annan döda ett djur. Det är ju faktiskt så att om jag som buddhist uppmanar någon att döda ett djur åt mig för att jag ska få mat, gör jag ett lika stort fel som om jag hade dödat djuret själv. Det har med Karma att göra. Om jag gläds med att djuret dödas för att jag ska få mat, har jag gjort en fullbordat negativ karmatisk handling.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
swedengautama
6/11/17, 5:58 PM
#21

Korrekt:) 

May the tripple gem bless you Fredrik

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/11/17, 5:59 PM
#22

#21. Tack detsamma, Swedengautama :)

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
6/12/17, 10:36 AM
#23

Litet tillägg till gårdagens diskussion. Inom Vajrayana, tantrisk buddhism, utförs Tsog ( en slags offerrit) 2 gg/månad + vid fullmåne, där deltagarna äter en mycket liten bit kött +tar några droppar alkohol. Enligt en del lärare måste detta utföras på detta sätt för att uppnå rätt effekt. Andra lärare går med på att ersätta köttet med bröd och alkoholen med vatten. Värt att observera att då man tagit de Fem läroprinciperna ( att man frånsäger sig dricka alkohol och inte äta kött), betyder inte att man gör en överträdelse under Tsog, då det här återigen handlar om motivationen. Jag kommer här inte diskutera Tsog mer, då detta bör förevisas av kvalificerad Lama. Swedengautama, fråga gärna din lärare så kanske han berättar mer för dig, beroende på vilka löften du emottagit. Jag har enbart med detta som notis i diskussionen 😊

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

swedengautama
6/12/17, 2:08 PM
#24

Godeftermiddag! 

Intressant inlägg av dig. Märkligt att man då intar något som någon har dödat, och dessutom intar alkohol (faller under samma etiska föreskrifter).  

Kan väl bara säga: även solen har fläckar

"WHAT WE THINK WE BECOME"


Fredrik1
6/13/17, 7:15 AM
#25

#24. Notis 2: När det gäller förskrifterna är de högre löftena Bodhisattvalöftena /Tantriska löften överordnade De fem Läroprinciperna som man tar i samband med Tillflyktscermonin.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: