Annons:
Etikettdiskussion
Läst 1135 ggr
Fredrik1
6/15/17, 10:52 PM

Dagens fråga - Vad är Tomhet ?

Inom buddhism talar man om tomhet (emptiness)-att levande varelser är tomma på egen enhetlig existens. Att vi existerar via betingad uppkomst (dependent arising) (Lama Tsongkhapa): *Orsaker/verkan: Karma, föräldrar… *Delar: Hud, organ, blod,nervsystem, atomer …. *Tanke/namn: Mina föräldrar döpte mig till "Fredrik", sedan håller jag fast bilden av mig själv som "Fredrik" fast det inte går att finna någon enhetligt existerande sådan. Bara delar …. När vi inser att detta "jag" inte existerar så enhetligt som trodde från början, får vi mer medkänsla för att vi alla är i samma situation och vill hjälpa varandra till insikt och att bli fria från lidande, enligt traditionen. -Hur ser du på begreppet tomhet? -Vad betyder det för just dig ? Diskutera gärna fritt men med vänlig ton 

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
[Roe Deer]
6/15/17, 11:47 PM
#1

Tomhet är för mig att vara en iakttagare och upplevare av livet. Detta i frånvaron av egot och utan ord i tankeform. Du har dina prioriteringar för att bibehålla en hälsosam balans i kropp och själ och lever i ödmjuket utan att döma. Att inte veta vart en konversation kommer leda eftersom du helhjärtat lyssnar på den andre personens berättande utan att förbereda det du ska säga under tiden. Att lyssna på kroppens behov och agera. Att hela tiden vara i ett flöde med livet och göra det du ska göra för att hålla balansen. Det är tomhet för mig. Egot är nog kanske dess motsats.. beroende av det yttre för att överleva… 

Intressant fråga! =) tack för reflektionen och dina insikter

Fredrik1
6/16/17, 12:46 PM
#2

Ringu Tulku berättar om Emptiness.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fugen
6/19/17, 11:37 AM
#3

Hej.

Ursäkta långt inlägg…

Tomhet, shunyata, har ett antal olika innebörder beroende på när/var/hur begreppet används, och dess implikationer i förlängningen är många..
Lite som det svenska ordet lagom..

Främst handlar ordet om att avsaknad av ett ”eget jag” och, eventuellt, förståelsen av detta. Jag ska inte utveckla frågan något vidare utan snarare framhäva några stycken som skrivits om det..

Följande är från en gammal artikel till den dåvarande tidskriften Buddhism.nu, som numer är nerlagd, men artikeln finns kvar här: http://fugenblog.blogspot.se/2009/06/nar-jag-dor-vill-jag-aterfodas-som-en.html

Följande är taget ur Buddhism in a Nutshell: The Four Seals of Dharma av Dzongsar Khyentse Rinpoche:

"His Holiness the Dalai Lama often speaks of this downfall of not understanding emptiness. A correct understanding of emptiness leads us to see how things are related, and how we are responsible for our world. […] Everything in Samsara and nirvana—from the Buddha’s head to a piece of bread—everything is emptiness. There is nothing that is not included in ultimate truth. […] All phenomena are empty; they are without inherent existence. This is actually the ultimate view of Buddhism; the other three are grounded on this third seal."
"Everything is emptiness" = allt är sammanlänkat och ömsesidigt beroende; det vill säga allt är, i den meningen, Ett.

En utvikning kring hjärtsutran: http://fugenblog.blogspot.se/2016/02/i-feel-infinite.html

O/ Sha/ri/pu/tra/, form/ is/ no/ o/ther/ than/ emp/ti/ness/,
Emp/ti/ness/ no/ o/ther/ than/ form/;
Form/ is/ pre/cise/ly/ emp/ti/ness/, emp/ti/ness/ pre/cise/ly/ form/.
Sen/sa/tions/, per/cep/tions/, for/ma/tions/ and/ con/scious/ness/ are/ al/so/ like/ this/.
O/ Sha/ri/pu/tra/, all/ things/ are/ ex/pres/sions/ of/ emp/ti/ness/, 

Men kanske främst en kopp kaffe, där författaren inte bara pratar om kaffe eller?

http://fugenblog.blogspot.se/2013/06/republishment-of-article-har-vi-tid-for_3.html

”Such being the truth, we must learn that there are many appearances and grasses throughout the earth and that each grass and each appearance are not apart from the entire earth. Holding this view is the point of departure for training. When we reach this sphere of our journey's end, there is one grass and one appearance. We sometimes meet the appearance and sometimes not; sometimes we meet the grass and sometimes not. Because it is only time of this sort, uji is all time, and each grass and each appearance are time. In each moment there are all existences and all worlds. Try to think - Are any existences or worlds separated from time? ”
- Shobogenzo Uji (Dogen)

Eftersom varje plats på floden är "bara floden" så är varje droppe av floden "bara floden". Varje droppe av floden rinner ut i varje annan droppe av floden. Så vad som händer med en droppe är tiden och varandet (time-being/Uji) av varje annan droppe.

 Gassho

Fugen

Fugen huserar på No strings attached-zen, och bloggar emellanåt på origin of wind, http://fugenblog.blogspot.se/

Upp till toppen
Annons: