Annons:
Etikettdiskussion
Läst 956 ggr
tlover
7/1/17, 11:42 AM

Meditation på kvällen?

Min man har fått ändrade arbetsförhållanden och måste börja meditera på kvällen (efter middag ca 17-18). Problemet är att om han mediterar så sent så blir han för pigg och kan inte somna på kvällen.

Någon som har något tips om hur han ska kunna meditera ändå?

l'm back

Annons:
Fredrik1
7/1/17, 1:29 PM
#1

#0. Hej! Själv hade jag samma problem för några år sedan. Men numera kan jag utan problem meditera 1 timma och sedan sova, om jag mediterar precis innan jag lägger mig. Jag har för mig att du skrivit att din man praktiserar Theravada buddhism? Så jag inte rekommenderar meditationer ur annan tradition.😊 Av egen erfarenhet att som avslutning följa andningen sittandes innan jag lägger mig och att därefter fortsätta följa andningen liggandes ett tag, kan hjälpa. Att efter ett tag släppa räknandet av andetagen och bara andas. Bara vara. Det hjälper mig iallafall när jag mediterar sent Inom min tradition Mahayana, finns exempelvis Dröm och sömn yoga som kan vara till hjälp. Jag berättar gärna mer om detta om du så önskar.😊 Hoppas mina svar är till någon hjälp.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
7/1/17, 1:34 PM
#2

#0. Stephan Pende Wormland har även gjort en guidad meditation just för att lättare kunna somna. Följ länk nedan: https://soundcloud.com/stephan-pende-wormland/guided-meditation-to-fall-asleep-with-ocean-waves

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: