Annons:
Etikettintroduktion
Läst 1740 ggr
Ebbzenbabbzen
12/4/17, 11:14 AM

Någon som vill bli intervjuad?

Hej! vi är två tjejer från Sundsgymnasiet i Vellinge som har några frågar till er som vi verkligen skulle uppskatta om någon skulle vilja besvara:)

  • Synen på gud:
  1. Hur känns det för dig att inte ha någon specifik Gud/makt som alltid finns med och som man kan prata med?

  2. Hur skiljer sig Siddharta från Gud? Ber ni till honom?

  • Synen på människan:
  1. Hur ser du på reinkarnationen och hur påverkar den hur du lever din vardag? Har du någon gång upplevt något från ett tidigare liv och vad tror du det är som återföds?

  2. Enligt vad vi lärt oss så har ni ingen atman, betyder det att ni inte tror att man har någon själ eller att den bara inte återföds?

  3. vad är det egentligen som återföds?

  • Vad man äter:
  1. det finns två olika typer av buddhism, mahayana-buddhism eller theravada-buddhism, vilken tillhör du?  inom mahayana-buddhism äter man oftast vegetariskt, medans i theravada-buddhism äter man ofta det som skänks vilket kan innebära kött.
  • Hur man lever:
  1. Hur påverkar din religion hur du lever din vardag?

  2. Hur ser ni på att man inte ska begära något? hur är det då tanken att man ska bo och hur bor du?

  • Hur förhåller sig religionen till kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och sexualitet:
  1. Anser du att andra religioner är fel, eller inte har rätt tankesätt mm?

  2. Hur ser du på sexualiteter?

  3. Påverkar detta reinkarnationen, och Har det någon speciell betydelse inom en buddhistiskt utövande familj?

  4. Har det någon betydelse vilken socioekonomisk bakgrund man har? Påverkar det hur väl man utför religionen beroende på hur man har det ställt ekonomiskt?

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Annons:
Fredrik1
12/4/17, 1:38 PM
#1

#0. Hej, roligt att ni skriver om Buddhismen. Jag kan ställa upp och svara på dessa frågor här så fort jag har möjlighet. Återkommer!

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
12/4/17, 8:56 PM
#2

#0. Vill till en början säga att jag inte på något sätt är en buddhistisk lärare. Den kunskap jag förmedlar, är den jag lärt mig av mina lärare. Om jag skriver något fel är jag glad om jag blir rättad. Jag publicerar några svar i taget, så får ni gärna ni komma med följdfrågor om ni önskar. Synen på Gud: 1)Inom Buddhismen finns det inte någon plats för en skapande gud. Lite förenklat kan man säga att en buddhist tror på orsak och verkan. Att du skapar din egen tillvaro genom goda och dåliga handlingar. Dessa får beroende på detta goda eller dåliga resultat = lagen om Karma. ( Karma betyder handling.) Att du genom ditt egna tidigare livs  handlanden, föds exempelvis med talang för vissa områden och problem inom andra. Detta kan man påverka genom sin moral och sitt handlande livet igenom. Eftersom vi skapar vår tillvaro så kan jag inte påstå att jag personligen saknar en gud att tillbe. Nu talar jag ur mitt perspektiv som Buddhist och respekterar samtidigt alla andra religioners åsikter. 2) Siddharta Gautama var prinsen som föddes till ett liv i rikedom i Lumbini, Nepal år 563 fKr. Han valde att lämna allt detta för att nå full upplysning. När han nådde full upplysning kallades han för Shakyamuni Buddha. När en buddhist exempelvis tänder ljus eller gör 3 prostrationer framför en Buddha-staty, är det för att visa vördnad för Dharman (läran) och Buddha som är vägvisaren för vad den praktiserande kan uppnå, att själv nå full upplysning och bli en fullt uppmyst Buddha. (Prostration är att lägga sig framstupa eller raklång som ett uttryck för vördnad). Inte för att tillbe utan mer för att öka sin egen motivation att fortsätta sin praktik av meditation och studerande. Buddha är mer ett utvecklingstillstånd att sträva efter. En förebild.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
12/4/17, 9:10 PM
#3

#0. Synen på människan. 1-3) Inom Buddhismen talar man om återfödelse, inte om reinkarnation. Man talar om Anatman: "icke-jag". Det finns ingen självständig enhetlig sak eller person som vare sig lever här idag eller återföds. Pröva själv: försök hitta "koppen" i en kaffekopp. Det finns bara delar: handtaget man håller i, behållare för kaffe, keramik som från början kommer från sand osv. Det går inte att finna en enhetlig kopp utan bara en mängd delar som vi bestämt ska heta " kopp". Samma sak med "jaget". Det som återföds är ett medvetande, fritt från personliga drag men som har med den sparande Karman från föregående liv som påverkar var personen återföds till och hur livet kommer att te sig.  Alltså ingen person återföds, utan enbart ett neutralt medvetande.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
12/4/17, 9:19 PM
#4

#0: Skillnaden mellan traditionerna: Theravada Buddhism: Söker upplysning för att bli fri från det eviga kretsloppet av födelse, åldrande, sjukdom, död och återfödelse (=Samsara) och nå Nirvana. Mahayana Buddhism: Söker full upplysning för att kunna hjälpa alla andra levande varelser att göra samma sak. Jag tillhör Mahayana och äter mestadels vegitariskt/veganskt. Men lite kött emellanåt. Det är inget krav att vara vegitarian/ vegan som buddhist men de flesta väljer att vara det om de kan för att minska lidandet för de djur som annars äts upp. De som är buddhistiska nunnor eller munkar äter den mat som donerats dom. Men om de via läkare ordinerats en viss kost har de rätt att få den. Som lekman/kvinna äter man det man önskar. Det är ett val som man gör själv som individ.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
12/4/17, 9:27 PM
#5

#0: Hur man lever: Som praktiserande lekmanna buddhist har jag valt att ta flera löften. Dessa kan ses som riktlinjer för hur man på ett moraliskt sätt mest fördelaktigast lever sitt liv. Några av dessa löften kallas De Fem Lekmanna-principerna: 1)Inte döda 2)Inte stjäla 3)Inte begå äktenskapsbrott eller vara otrogen, 4) Inte ljuga, 5)Inte använda droger ( alkohol, narkotika osv). Så varje dag observerar jag mina handlingar så jag lever efter löftena. Jag har även en meditationsstund och studiestund varje dag. Den kan variera i längd beroende på om jag har mycket annat att göra. Men en stund varje dag mediterar jag. Dessutom försöker jag gå på lektioner med mina lärare med jämna mellanrum. I övrigt lever jag nog som vem som helst :) En buddhist munk eller nunna får inte begära något generellt. Det finns dock undantag för vid ex. sjukdomar och familje-angelägenheter. Som en lekmanna-buddhist man leva precis som vem som helst och har rätt att begära saker, handla och leva samma familjeliv som exempelvis en kristen skulle göra.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
12/4/17, 9:46 PM
#6

Religion, Socioekonomisk bakgrund etc. #0. 1)Som buddhist begår jag faktiskt ett regelrätt löftesbrott om jag skulle säga att Buddhismen vore bättre än någon annan religion. ( Beroende på hur många löften man har inom Mahayana) Inte många andra religioner har sådana löften :) Alla har rätt till sin väg och sin tror och jag respekterar alla precis för den dom är och för sin egen tro. Känner man sig trygg med sin egen tro finns det ingen anledning att byta. 2) Alla har rätt till sin sexualitet oavsett vilken läggning man har. Det viktigaste är att vara ärlig och inte skada någon med ord eller handlingar. 3)Utveckla gärna hur du menar med denna frågan. Spontant skulle jag vilja säga att det inte har någon betydelse. 4) Det spelar ingen roll vilken socioekonomisk bakgrund man har som buddhist. Kanske kan det vara så att om man redan har allt, kan det vara svårare att vilja lägga ner tid och möda på buddhism kanske? Man måste ha en anledning till det och vara motiverad. Men jag tror i sig att samhällsklass inte har någon som helst betydelse, utan med vilken aspiration och strävan man söker sig till Buddhismen. Man måste kunna svara på frågan inom sig själv: -Varför vill jag vara buddhist? Hoppas ni fått svar på era frågor! Hör gärna av er om ni undrar något mer så ska jag försöka svara så gott jag kan med min begränsade kunskap. Jag vill samtidigt gärna be om någon praktiserande inom annan buddhist-tradition ex Theravada eller Zen vill svara på frågorna efter Er tradition så vore det roligt! :)

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Ebbzenbabbzen
12/5/17, 1:43 PM
#7

Tack så hemskt mycket Fredrik, detta har varit till otroligt stor hjälp för oss! 

Vi återkommer om vi har ytterligare funderingar! :)

Tack igen!!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Fredrik1
12/5/17, 8:28 PM
#8

#7. Tack själva. Roligt att kunna hjälpa till!

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: