Annons:
Etikettsekulär-buddhism
Läst 1961 ggr
lillaläraren
1/3/18, 5:06 PM

identifierar du dig som nyreligiös/privatreligiös?

Hej!

 Jag skriver en kandidatuppsats i vilken jag undersöker begreppen nyreligiös och privatreligiös, dessa båda begrepp förekommer i religionsundervisningen på gymnasium och jag är mycket intresserad av era svar på några frågor:

1. Identifierar du dig som nyreligiös/privatreligiös?

2. Känner du någon som identifierar sig med dessa begrepp?

3. Är "nyreligiös"/"privateligiös" begrepp du någonsin använder?

4. Hur tycker du att skolan bäst ska undervisa gymnasielever om den variation av tro/religioner som verkar i Sverige idag?

5. Har skolämnet religionskunskap påverkat dig i ditt eget val av

Jag blir jätteglad för alla svar jag får för min undersökning, oavsett om du besvarar endast en eller samtliga frågor av de som listats ovan. Om du kan tänka dig att intervjuas vidare om din inställning till ovanstående begrepp och din egen definition av din tro/religiositet så får du gärna kontakta mig via mail: srhrobson@hotmail.com. Intervjun sker då antingen via telefon eller mailkontakt. Oavsett om du svarar på någon av mina frågor i denna tråd eller om du låter dig intervjuas så kommer dina svar publiceras i min uppsats under fiktiva namn, du förblir alltså anonym. Om du vill intervjuas kommer du att få intervjufrågorna skickade till dig i förhand och har när som helst rätt att avböja till eller avbryta intervjun.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Sarah

Annons:
Fredrik1
1/3/18, 7:58 PM
#1

#0. Hej Sarah och tack för ditt inlägg! Jag försöker mig gärna på att svara på frågorna här. Tänkte det kan vara bra med definitioner av Nyreligiös/Privatreligiös: "Nyreligiösa rörelser, nya religiösa rörelser, nyandliga rörelser,rörelser och fenomen som växte fram under främst 1960- och 70-talen och framställde sig som alternativ till eller utveckling av de etablerade religionerna.Hit räknas såväl grupper med anknytning till kristen tradition, t.ex. Guds barn." Källa: https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/nyreligiösa-rörelser "Privatreligiositet, vanlig benämning på individers andliga sökande utanför traditionella trosläror, oberoende av religiösa institutioner.Begreppet har ofta knutits till en bild av sekulariserade samhällen, där religiösa institutioners inflytande över människors liv minskar. Därmed skapas utrymme för andligt sökande på egen hand. Kopplingen till sekularisering kan leda till missuppfattningar om inte den andliga eller religiösa." Källa: https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/privatreligiositet

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
1/3/18, 11:01 PM
#2

Mina svar: 1-3) Nej, jag identifierar mig inte som Nyreligiös eller Privatreligiös. Buddhismen är äldre än Kristendomen och således ingen ny religion eller livsfilosofi. Jag utövar min livsfilosofi både själv i dagliga livet och på buddhistiska föreningar. Jag känner nog ingen som identifierar sig med definitionen ovan. Jag använder aldrig dessa definitioner. 4) Genom att visa lite av varje religion som ett smörgåsbord. Det får aldrig bli att en av religionerna eller livsåskådningarna sägs vara den enda rätta. Det tror jag annars skapar oro hos den sökande av att "vara på fel väg" om man är oliktänkande/sökande och väljer en annan väg än omgivningen. Inom buddhismen är det ett löftesbrott (om man erhållit Bodhisattva-löftena) att påstå att buddhismen skulle vara bättre än någon annan religion eller filosofisk väg. När det gäller buddhism, önskar jag, av egen erfarenhet (då jag läst mina barns religionsböcker) att kunskapen skulle förbättras hos de som skriver religionsböcker. Många olika begrepp innom buddhism blandas inte så sällan ihop i dessa böcker och ger därför inte en fullständig eller rättvis bild av buddhismen. 5) Nej, det kan jag inte påstå. Däremot gav det mig ett intresse för olika religioner. En vilja att veta mer om dessa, som jag fortfarande bär med mig. Hoppas mina svar hjälper dig något. Fråga gärna mer om du vill! Stort Lycka till med din kandidat-uppsats!

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

lillaläraren
1/15/18, 9:24 PM
#3

Tack så mycket för dina svar Fredrik1! De hjälper mig mycket i mitt uppsatsskrivande.

Fredrik1
1/16/18, 1:09 AM
#4

#3. Tack, roligt att kunna hjälpa till. Du är välkommen med fler frågor!

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: