Annons:
Etikettdiskussion
Läst 623 ggr
Emmyjane
2018-01-08 22:28

Själen?

Läste i en artikel att buddister inte anser människan har en själ. Är dett rätt om ja förklara. Det är nog det ändå som kan hindra mig från att bli buddist då jag tror på att vi har en själ å att även djur å natur har själ.

Annons:
Fredrik1
2018-01-09 09:52
#1

#0. Inom Buddhismen tror man inte på en själ av den anledningen att för att ha en personlig själ måste man existera som en solid, självständig, enhetlig, självständig person som då skulle uppbära en självständig och enhetligt existerande själ. Inom Buddhismen talar man om  non-self- selflessness. Detta innebär att ingen existerar på de sättet vi tror. Ex. ett träd kan inte existera utan ett frö, planteras i jord, få vatten och består av rötter, stam, blad, grenar mm. Detta kallas betingad härkomst. (Dependent Arising) Du kan inte hur mycket du än söker hitta "trädet". Du finner bara stam, grenar, blad som vi bestämt att vi kallar träd. Samma sak med oss individer: du finner ingen enhetlig "Fredrik" som svarar på frågan här. Endast orsaken att jag finns: föräldrar, Karma. En massa delar: skelett, skinn, celler, atomer som vi tänker ihop en "person" omkring och väljer att kalla "Fredrik". Således kan ingen självständig, enhetligt existerande själ av "Fredrik" finnas, då "jag" inte existerar enhetligt,  utan enbart betingat via en mängd delar och orsaker. "For one to whom emptiness makes sense, Everything makes sense Fore one to whom emptiness does not make sense, Nothing becomes sense That which is dependent arising Is explained to be emtiness, That, being a dependent designation, Is itself the middle way There does not exist anything That is not dependently arisen, Therefore there does not exist anything That is not empty. Nagarjuna, Treatise on the Middle Way." Det man inom Buddhismen säger återföds är medvetandet (Rigpa), avpersonifierat, som alltid existerat och alltid kommer göra det. Alla levande varelser har detta eviga medvetande. Buddha nådde fullständigt upplysning då han insåg detta och kunde se både denna ultimata sanningen och den konventionella vardagliga sanningen vi lever i med namn och personer. Buddhas aspiration var att hjälpa alla människor och levande varelser komma till denna insikt och därigenom bli fri från Samsara, det eviga kretsloppet av födelse, åldrande, sjukdom, död, födelse, åldrande etc Dzogchen läraren Jackson Peterson säger: "Do one practice only: just observe like a video camera without judgment or thinking about what is observed. Even observe the sense of observing. The pure "observing" is rigpa itself. It's always free and liberated." Fråga gärna mer om du undrar något!😊

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2018-01-11 10:08
#2

#0. Sammanfattningsvis kan man säga att enligt Mahayana Buddhism har allt levande har ett medvetande. Detta medvetande är evigt och påverkas inte av död eller födelse. Däremot är medvetandet fritt från personlighet/ identitet då dessa enbart är externa reflektioner av medvetandet, Rigpa.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: