Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (65) Senaste inläggen Frågor och Svar om Buddhism Buddhistisk Kalender Buddhistpodden Buddhistiska Högtider Ny inom Buddhism / introduktion / tips Guidade meditationer Buddhism i dagliga livet Buddhism och mat Buddhism och döden Buddhism och återfödelse Bokcirkelgruppen Buddhist Teachers In Memoriam Daily Dharma Dharma i text Fråga/diskutera om Buddhism Tema -serien Buddhistiska Evenemang Retreat Buddhistiska Kurser Kontinuerliga onlinekurser Dokumentärfilmer om buddhism Tips! Buddhistiska köptips! Allmän diskussion Engagerad Buddhism Frågor om Buddhism Speciella händelser inom buddhism Theravada Thai Buddhist Forest Tradition Korean Buddhism Tibetansk Buddhism Linage Holders, lärare inom Tibetansk Buddhism Jonang Buddhism Tibetansk yoga och medicin Kinesisk buddhism Bön buddhist tradition Pure Land Buddhism Jodo Buddhism Shin Buddhism Tendai Buddhism Shingon Buddhism Vajrayana Shambhala Buddhism Hua-yen Buddhism Zen och Chan Kuan Yin Mandala School of Zen Shaolin Chan Buddhism Allmän diskussion Sekulär Buddhism Vipassana Vipassana-gruppen Bon buddhism Triratna Soka Gakkai Aro gTér buddhism Won buddhism Pemako Buddhism Religiösa funderingar och frågor Roliga sidan
Fråga/diskutera om Buddhism

Själen?

2018-01-08 22:28 #0 av: Emmyjane

Läste i en artikel att buddister inte anser människan har en själ. Är dett rätt om ja förklara. Det är nog det ändå som kan hindra mig från att bli buddist då jag tror på att vi har en själ å att även djur å natur har själ.

Anmäl
2018-01-09 09:52 #1 av: Fredrik1

#0.
Inom Buddhismen tror man inte på en själ av den anledningen att för att ha en personlig själ måste man existera som en solid, självständig, enhetlig, självständig person som då skulle uppbära en självständig och enhetligt existerande själ.
Inom Buddhismen talar man om  non-self- selflessness.
Detta innebär att ingen existerar på de sättet vi tror. Ex. ett träd kan inte existera utan ett frö, planteras i jord, få vatten och består av rötter, stam, blad, grenar mm. Detta kallas betingad härkomst. (Dependent Arising)
Du kan inte hur mycket du än söker hitta "trädet". Du finner bara stam, grenar, blad som vi bestämt att vi kallar träd.
Samma sak med oss individer: du finner ingen enhetlig "Fredrik" som svarar på frågan här. Endast orsaken att jag finns: föräldrar, karma. En massa delar: skelett, skinn, celler, atomer som vi tänker ihop en "person" omkring och väljer att kalla "Fredrik".
Således kan ingen självständig, enhetligt existerande själ av "Fredrik" finnas, då "jag" inte existerar enhetligt,  utan enbart betingat via en mängd delar och orsaker.

"For one to whom emptiness makes sense,
Everything makes sense
Fore one to whom emptiness does not make sense,
Nothing becomes sense

That which is dependent arising
Is explained to be emtiness,
That, being a dependent designation,
Is itself the middle way

There does not exist anything
That is not dependently arisen,
Therefore there does not exist anything
That is not empty.

Nagarjuna, Treatise on the Middle Way."

Det man inom Buddhismen säger återföds är medvetandet (Rigpa), avpersonifierat, som alltid existerat och alltid kommer göra det. Alla levande varelser har detta eviga medvetande.

Buddha nådde fullständigt upplysning då han insåg detta och kunde se både denna ultimata sanningen och den konventionella vardagliga sanningen vi lever i med namn och personer. Buddhas aspiration var att hjälpa alla människor och levande varelser komma till denna insikt och därigenom bli fri från Samsara, det eviga kretsloppet av födelse, åldrande, sjukdom, död, födelse, åldrande etc

Dzogchen läraren Jackson Peterson säger:
"Do one practice only: just observe like a video camera without judgment or thinking about what is observed. Even observe the sense of observing. The pure "observing" is rigpa itself. It's always free and liberated."

Fråga gärna mer om du undrar något!😊

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Anmäl
2018-01-11 10:08 #2 av: Fredrik1

#0.
Sammanfattningsvis kan man säga att enligt Mahayana Buddhism har allt levande har ett medvetande. Detta medvetande är evigt och påverkas inte av död eller födelse.
Däremot är medvetandet fritt från personlighet/ identitet då dessa enbart är externa reflektioner av medvetandet, Rigpa.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.