Annons:
Etikettdokumentärfilm
Läst 3401 ggr
Fredrik1
3/1/18, 2:09 PM

Staffan Hammers fd munk berättar om sitt liv (v)

Peter Wahlbeck intervjuar. Dokumentär från 2000. Staffan Hammers är idag aktiv i Vipassana-gruppen

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Fredrik1
3/1/18, 2:10 PM
#1

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Andreas_
3/3/18, 12:41 PM
#2

Staffan är ju en av lärarna i Vipassanagruppen, som håller till på söder i Stockholm. Varannan torsdag leder han meditation, med fika och dhammatal. Bra och ofta många trevliga människor där! (De andra torsdagarna leder en annan väldigt erfaren lärare, Marie Eriksson meditationen).

Fredrik1
3/3/18, 7:24 PM
#3

#2. Intressant! Vilka skillnader/ likheter har insiktmeditationen i Vipassanagruppen med Theravada buddhism?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Andreas_
3/4/18, 11:48 AM
#4

Staffan har ju varit munk på ett theravadakloster i Sri Lanka (och sedan även i Sverige) och Marie Eriksson har haft kända burmesiska munkar som lärare. Så grunden ligger i Theravadabuddhism. Sedan välkomnar Vipassanagruppen alla som är intresserade av meditation, du behöver inte vara "theravadabuddhist" eller ens "buddhist" för att han nytta av meditationen. Även om de trycker på en etisk grund (sila) som en grund för utövningen. Meditationsinstruktionerna och dhammatalen bygger också huvudsakligen på pali suttorna (kanske speciellt på Satipatthana sutta; "Suttan om grunderna för mindfulness").

Vipassanarörelsen startade som en reformrörelse på de burmesiska theravadaklostren. Man vände sig till lekmän och lärde ut insiktsmeditation (vipassana) utan att först kräva de mycket djupa stadier av koncentration som man traditionellt först hade fått lära sig (de 4/8 jhanas). Sen hämtar vipassanagruppen också inspiration från de thailänska och lankesiska skogsklostren och från västliga lärare som Joseph Goldstein och Jack Kornfield.

Fredrik1
3/4/18, 2:04 PM
#5

#4.Tack, Andreas_! Väldigt intressant att lära sig då jag inte kände till det så väl, då jag praktiserar inom Vajrayana-traditionen. 😊 Vet att det finns både Vipassana i S. N. Goenka' s tradition och Vipassana-gruppen. Vad jag förstår har de olika inriktning? När jag pratade med Marie Eriksson för ett par år sen var hon tydlig med att Vipassana-gruppen inte är detsamma som Vipassana rörelsen i Goenka's inriktning. Vet du eller någon mer om skillnader/likheter?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Andreas_
3/4/18, 5:44 PM
#6

Tack för dina frågor! 🙂Ska försöka besvara dem så gott jag kan…

Både vipassanagruppen och Goenka utgår från Buddhas sutta kring mindfulness, Satipatthana sutta. Men de tolkar den ganska olika. Vipassanagruppen (precis som mycket annan västlig insiktsmeditation) utgår från en burmesisk meditationsmästare och munk som hette Mahasi Sayadaw, samt från olika lärare inom den thailänska skogstraditionen som exempelvis Ajahn Chah. Goenkas vipassana utgår från U Ba Khin, en burmesisk lekman och meditationsmästare som utvecklat en egen stil.

En praktisk skillnad i stilarna är att medan vipassanagruppen (och många andra grupper inom theravadabuddhistisk insiktsmeditation) på sina retreat ofta mediterar på alla fyra grunderna för mindfulness; Andning/kropp de första dagarna för att sedan gå över till "känsloton" (vedana), sinne och slutligen dharmas (som exempelvis "de 5 hindren", "uppvaknandefaktorerna", eller "de 5 skhandas"), så väljer man i Goenkatraditionen att huvudsakligen fokusera på kroppen (med hjälp av en speciell form av kroppsscanning).

Annons:
Fredrik1
3/4/18, 8:17 PM
#7

#6. Tack för de intressanta svaren!😊 Roligt att få mer kunskap om Vipassana/Vipassana-gruppen. Teknisk fråga: Hur gör du för att länka web-adressen till ordet Vipassanagruppen?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: