Annons:
Etikettköptips
Läst 871 ggr
Andreas_
2018-03-03 12:54

Buddhistiska favoritböcker?

Vilka är era favoritböcker inom buddhismen? Jag har många men väljer två här; en på engelska och en på svenska:

The Zen Teachings of Huang Po, av Huang Po och John Blofeld.

Huang Po var en kinesisk mästare som levde på 800-talet. Samtidigt känns hans undervisning så levande, så närvarande att den kunde vara skriven idag. Det finns en direkt enkelhet i boken som jag tycker är väldigt vacker. Här finns inga tomma koncept, inga ritualer, utan bara det där fingret, som igen och igen pekar mot månen.

När allt rasar samman Innerliga råd för svåra stunder, av Pema Chödrön.

Pema Chöndrön är en buddhistisk nunna och elev till Chögyam Trungpa Rinpoche (som var känd både för sin andliga klarhet och för sin ”galna visdom”). Hennes väg är den andlige krigarens, men med ett öppet och medkännande hjärta.

Pema menar att det är när våra värdar rasar samman som verklig befrielse är möjlig. Hon beskriver i boken hur vi kan möta smärtsamma situationer med ett öppet och vänligt sinnelag och hur vi kan lära oss att slappna av i tillvarons grundläggande osäkerhet. Jag tycker mycket om boken, som känns genuint vis, både på ett relativt och på ett absolut plan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: