Annons:
Etikettdiskussion
Läst 719 ggr
Fredrik1
2018-07-26 23:04

Beyond religion: Awakening the self (v)

H.H Dalai Lama undervisar.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
[Hukanson]
2018-07-27 00:05
#1

Yapp, det finns ett Själv…då finns det nog ett Jag också.

Fredrik1
2018-07-27 08:38
#2

#1. Förstår att det kan verka så. Men om du studerar Buddhism, inser du att ett enhetligt och självstädigt Jag omöjligen kan existera. Då skulle förändring vara helt omöjlig. Ett självständigt existerande Jag påverkas inte av yttre omständigheter. Alla skolor inom Buddhismen lär ut Självlöshet/Emptiness men framför allt beskrivs detta tydligast inom Madhyamaka- grenen inom Mahayana buddhism (Tibetansk buddhism). Läs gärna Nagarjunas förklaring om fenomens självlöshet/ tomhet i boken Fundamental treatise of the middle way. Påverkas Jaget av yttre omständigheter ( = sjukdom, död,ålder, olyckor, andra människor mm.) kan det endast existera via sk. Betingad uppkomst. Detta kännetecknar ett osjälvständigt Jag = det konventionella Jaget/ Självet som H.H Dalai Lama pratar om och som beskrivs i Dharman. Existerande på ett konventionellt plan men inte existerande på ett ultimat plan. Att förstå Betingad uppkomst (Dependent Arising) är första steget till att förstå Tomhet ( Emptiness).

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

[Hukanson]
2018-07-27 10:59
#3

Dalai Lama talar om ett nytt tänkande inom buddhismen - en revolution. Han gör det som överhuvud för Mahayana. Han talar om något BEYOND RELIGION. Han talar alltså om något som aldrig förut varit beskrivet i mänsklig buddhism. Den nya Mahayanan erkänner en andlig nivå av ett Själv som överstiger människans medvetande. Om detta Själv har en unik själv-ständig existens så är det ju också ett Jag i sitt eget medvetande…fortfarande omedvetet för det inkarnerade köttsliga medvetandet (mind-body-consciousness).

Fredrik1
2018-07-27 11:07
#4

#3. Nej, ingen ny existens. Samma medvetande som alltid existerat, fritt från " själv", " jag" och " person". Precis som Mahayana alltid sagt. H.H Dalai Lama kopplar detta till vetenskapliga bevis som numera styrker detta, varför han kallar det en vetenskap som sträcker sig Beyond Religion. Det buddhistiska synsättet kan alltså styrkas vetenskapligt och du behöver inte vara buddhist för att förstå detta😊

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

[Hukanson]
2018-07-27 16:06
#5

Dalai Lama säger att han inte längre ser sig begränsad varken av sin religion eller sin status som Dalai Lama - de separerar honom från resten av de 7 miljarder människor som med teknologins och ekonomins utveckling kommer samman som en enhet Oneness. Den nya buddhismen heter One World och erkänner alla människors samhörighet och hur kan vi höra samman om vi inte delar något - har någonting gemensamt? Alla människor har ett Högre Själv, den underbara heliga själsanden som gör oss till levande ljusmottagande barn till en Skapare av allt-som-är.  Den heliga ande som möjliggör upplysning och helgonskap vilket är alla människors rätt att eftersträva med eller utan religion.

Fredrik1
2018-07-27 20:41
#6

#5.Hukanson, roligt att du tar debatt. Men håll dig till sanningsenliga uppgifter. H.H Dalai Lama säger " jag ser mig inte som buddhist" för att ta bort barrriärer i diskussionen. (I Bodhisattva löftena säger man att man inte får säga att Buddhismen är bättre än någon annan religion. ) Han är egentligen buddhismens största förespråkare. Se nyare föreläsningar av honom, så förstår du. H.H Dalai Lama pratar om "Oneness" gör han det när han pratar om att ena det indiska folket, oavsett religion.  (32:00) Han talar vidare om att: -lidandet o världen är orsakad av människan. (34:00) - medkänsla är nyckelfaktorn för mänskligheten. (41:00) - altruism präglad av medkänsla är viktig. - Den indiska modellen av olika religioner som existerar sida vid sida är ett föredöme (51:00) - Gammal indisk religiös tradition är relevant även i den moderna, nutida världen. Den hjälper oss att förstå och utveckla våra känslor. (52:00) Bara några exempel ur föreläsningen. Ingen ny buddhism här inte😊 Helig ande finns inte inom Buddhismen utan i Kristendomen. Så håll dig till fakta.😊 H.H Dalai Lama brukar även säga " Kindness is my religion".

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
Upp till toppen
Annons: