Annons:
Etikettfrågor
Läst 447 ggr
Fredrik1
10/23/18, 10:35 AM

Hur kom du i kontakt med buddhism?

Det är intressant och spännande att höra hur olika vägar leder fram till ett intresse för buddhism i alla former och traditioner. Berätta gärna hur just Du kom i kontakt med buddhismen ? Många som är intresserade av buddhism vet inte var de ska börja. Kanske har Du bra tips ?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

  • Redigerat 4/12/23, 12:23 PM av Niklas
Annons:
Fredrik1
10/23/18, 10:37 AM
#1

Buddhism har alltid intresserat mig även innan jag aktivt började praktisera det. Det som gjorde att jag aktivt tog mina första stapplande steg var när jag drabbades av ett utmattningssyndrom för snart tio år sen. Jag tvingades att stanna upp mitt i mitt hektiska liv. Då blev västerländsk mindfulness ett sätt för mig att åter hitta lugn och fokus. En andhämtning i tillvaron. Men jag kände att jag ville veta vad ursprunget till mindfulness var. Sökandet tog mig först via Zen buddhism till Tibetansk buddhism via Ven. Thubten Chodrons meditationsbok "Meditations on the stages of the path", via H.H Dalai Lamas bok "En enkel väg" till att några år senare ta tillflykt och de fem lekmannaprinciperna för Geshe Pema Dorjee i Göteborg. Sedan dess har min resa gått vidare med utvecklingscirklar, kurser och nya löften inför lärare. En inre resa i första hand, som för mig hjälper till ett större lugn, acceptans och medkänsla med livet och tillvaron. Mitt tips är att läsa om olika traditioner och gå på introduktionsföreläsningar på olika buddhistiska samfund. Att pröva dig fram tills du hittar den tradition av buddhism som passar just dig. Något att tänka på är att inte ta några löften inför lärare, som du känner att du inte är redo för. Att noggrant undersöka lärarens kvalifikationer är också viktigt.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
10/25/18, 11:44 AM
#2

Puff😊

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: