Annons:
Etikettfrågor-svar
Läst 913 ggr
[moratjejen]
2018-11-22 15:19

Fråga om hur det funkar inom buddhismen?

Jag undrar lite hur det fungerar genom att vara buddhist. Om man har gått ur kyrkan och tar del av/följer buddhistiska läran (pratar nu inte om new age).

Ska det registreras eller finns det någon form av "dop" (fel val men syftar på motsvarighet), så att det finns på papper att man är buddhist. Eller är det bara att man får leva som det? Hur är det i så fall om man skulle gå bort, blir det i kyrkan trots man är buddhist, och om man inte har någon att intyga, hur ska då folk veta om man ska vara i kyrka eller inom buddhistisk cermoni?

Annons:
[moratjejen]
2018-11-22 15:20
#1

Såg att det var mycket engelska på sidan. Kan engelska men har lite svårt när det blir för mycket text, men roligt att det finns en sida om buddhismen. 😃

Fredrik1
2018-11-22 22:37
#2

#0. Välkommen till sidan och tack för frågan!

Jag inser att det kanske finns behov av en frågespalt och information på svenska på sidan, så jag har därfär startat en sådan diskussionsgrupp här, med start från din fråga 🙂

På Svenska Buddhistiska Samarbetsrådets hemsida finns denna mycket detaljerade information, som svar på din fråga:

"Det förekommer s.k. inträdesceremonier där man inför en buddhistisk företrädare formellt tar tillflykt till De tre juvelerna: Buddha, Dharma (sanskrit)/Dhamma (pali) och Sangha. Men eftersom buddhister är väl medvetna om alltings föränderlighet och förgänglighet, så behöver detta inte innebära något livslångt åtagande, om man ändrar sig senare. Man kan också vara buddhist utan att formellt ta tillflykt. Det är ofta fullt möjligt att delta i buddhistisk meditation, undervisning och retreater utan att ta tillflykt till De tre juvelerna. Man kan ta tillflykt för en timme, en dag, en helg eller ett helt liv. Även buddhistiska munkar och nunnor är fria att avbryta sitt åtagande om de finner att den livsformen inte passar dem längre. Vill man ta tillflykt till Buddha, Dharma och Sangha så är det mycket enkelt. Man uttalar följande verser tre gånger, endera själv eller kanske vanligast tillsammans med en buddhistisk grupp, en munk eller en lärare:

Jag tar min tillflykt till Buddha.

Jag tar min tillflykt till Dharma (Dhamma).

Jag tar min tillflykt till Sangha.

Ofta tar man också löftet att följa de fem träningsföreskrifterna efter bästa förmåga, vilka är att avstå från att: döda, stjäla, missbruka sin sexualitet, ljuga samt missbruka alkohol och andra droger. Så officiellt är det dessa två moment som gäller som "konvertering" till buddhismen. Men man kan även recitera tillflykterna och träningsreglerna i något buddhistiskt sammanhang, t ex som inledning till en ceremoni eller meditation, utan att man för den skull plötsligt ofrivilligt har blivit buddhist. Det viktigaste momentet som krävs för att bli buddhist är det egna valet och viljan att följa den buddhistiska vägen.

Vad innebär det att ”ta sin tillflykt” till Buddha, Dharma (Dhamma) och Sangha?

Ordet ”tillflykt” ger en känsla av att man söker stöd och vägledning hos något som kan ge en djupare mening till ens liv. Tillflykterna är dock inga trosartiklar, utan snarare en handlingsförklaring, något att medvetet och aktivt testa och utforska - för att förstå dem och förverkliga dem i sitt eget liv.

Buddha som tillflykt innebär alltså både att man hämtar inspiration och vägledning av den historiske Buddha och att man inser att man själv måste utöva den buddhistiska vägen och komma till insikt (uppvaknande). Buddha är föregångaren och vägvisaren, som lärde ut vägen till andra, så att de själva kunde gå den.

Att ta tillflykt till Dharma (Dhamma) innebär att man åtar sig att studera och utöva Buddhas lära. Dharma är ett ord med många betydelser, främst betyder det lära, väg och sanning. Utmärkande för läran är att den är ett redskap, en metod som ska användas. Metoderna skiftar i de buddhistiska traditionerna, men olika former av meditation är det vanligaste sättet att utforska och förstå kroppen och sinnet och den s.k. yttre världen, vilket öppnar möjligheten till uppvaknande.

Sangha syftar till den buddhistiska församlingen och gemenskapen. Att ta tillflykt till Sangha innebär att man värdesätter den vägledning och inspiration man får av den ordinerade sanghan (munkar och nunnor), sina lärare, sanghaledare och sin tradition. Men också att man stöder varandra i sin utövning och i det dagliga livet. Man behöver inte bli munk eller nunna för att vara seriöst utövande buddhist. Den ordinerade sanghan är mycket betydelsefull i den buddhistiska världen, men den är också beroende av en mycket aktiv och stödjande lekmannaförsamling. Även på Buddhas tid fanns upplysta lekmän och kvinnor, vilket inte alltid lyfts fram.

Sammanfattningsvis kan man säga att en buddhist är någon som tar tillflykt till De tre juvelerna, som efter bästa förmåga följer De fem träningsföreskrifterna, som oftast utövar någon form av meditation och som stödjer sin Sangha genom generositet och god vilja."

Källa: http://buddhism-sbs.se/svenska/om-buddhism/index.html

Till din andra fråga, så behöver man som buddhist inte gå ur Svenska kyrkan, om man inte vill.  Det finns också via Svenska Buddhistiska Samarbetsrådet andliga koordinatorer till buddhister som hamnar på sjukhus, eller vid vård i livets slutskede.

Du hittar mer information här:http://buddhism-sbs.se/onewebmedia/buddhism_folder_web.pdf

Ställ gärna fler frågor, om du vill!

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

[moratjejen]
2018-11-24 06:56
#3

Tack snälla, va utförligt skrivet! 🙂 Då vet jag mer. Brukar besöka buddistiskt tempel som ligger i närheten för att meditera med munkarna, och beställde för något år sedan böcker från http://www.budaedu.org/en/book/ med olika suttror. Nu blir det en del avgifter på grund av posten. (dock finns nästan alla som e-böcker där, tyvärr hittar jag inte de tre svenska böckerna som de hade igen)

Men känner mig mer hemma i det och det känns mer harmoniskt. Nu har jag gett bort böckerna till en person som också är intresserad. Saknar dock två av böckerna, minns inte vad den ena hette men det var historier om bland annat en man som sopade bort sniglar från en väg varje dag, medan andra bara trampade på dem. När han blev äldre och var på väg att dö (eller om han dog) så blev han hjälpt och belönad tack vare att han var så godhjärtad. Fanns många fina historier i den.

Fredrik1
2018-11-24 12:28
#4

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Fredrik1
2018-11-25 09:19
#5

Här finns också en mängd Suttas/ texter med Buddhas ord som man kan ladda ner gratis: http://www.buddhanet.net/ebooks_s.htm

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

[moratjejen]
2018-11-25 09:29
#6

Tack så mycket. Tyvärr är mycket på engelska, förstår engelska men har lite svårt då jag lärt mig det de senaste åren bara. Träning ger färdighet. 😃

Annons:
Fredrik1
2018-11-25 10:12
#7

Kan på svenska rekommendera H.H Dalai Lamas bok " Om livet och döden". Finns bl a att köpa här: https://www.adlibris.com/se/bok/om-livet-och-doden-9789177386322

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: