Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (61) Senaste inläggen

Frågor och Svar om Buddhism Buddhistisk Kalender Buddhistpodden Buddhistiska Högtider Ny inom Buddhism / introduktion / tips Guidade meditationer Buddhism och mat Buddhism och döden Buddhism och återfödelse Bokcirkelgruppen Buddhist Teachers In Memoriam Daily Dharma Dharma i text Fråga/diskutera om Buddhism Tema -serien Buddhistiska Evenemang Retreat Buddhistiska Kurser Kontinuerliga onlinekurser Dokumentärfilmer om buddhism Tips! Buddhistiska köptips! Allmän diskussion Engagerad Buddhism Frågor om Buddhism Speciella händelser inom buddhism Theravada Thai Buddhist Forest Tradition Korean Buddhism Tibetansk Buddhism Linage Holders, lärare inom Tibetansk Buddhism Jonang Buddhism Tibetansk yoga och medicin Kinesisk buddhism Bön buddhist tradition Pure Land Buddhism Jodo Buddhism Shin Buddhism Tendai Buddhism Shingon Buddhism Vajrayana Shambhala Buddhism Hua-yen Buddhism Zen och Chan Kuan Yin Mandala School of Zen Shaolin Chan Buddhism Allmän diskussion Sekulär Buddhism Vipassana Vipassana-gruppen Bon buddhism Triratna Soka Gakkai Aro gTér buddhism Won buddhism Pemako Buddhism Religiösa funderingar och frågor Roliga sidan
Fråga/diskutera om Buddhism

Vad vill du läsa om på Buddhism.ifokus?

2018-12-03 12:18 #0 av: Fredrik1

Vad vill du läsa här på sidan?

Har du några förslag eller funderingar?

Vill du hjälpa till med sidan?

Varmt välkomna att höra av er!😊

"Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Anmäl
2018-12-06 08:43 #1 av: Tant Grön

Skulle vilja läsa mer som är skrivet på svenska. Glad

Anmäl
2018-12-06 13:17 #2 av: Fredrik1

#1. Tack för förslaget!😊
Ett stort problem är att mycket lite finns skrivet om buddhism på svenska.
Jag måste isåfall skriva eget eller översätta befintliga engelska texter.
Det tar stor tid i anspråk om det ska bli tillförlitligt och bra.
Jag har inte den tiden i nuläget. Men hoppas framöver kunna publicera mer på svenska.👍

Anmäl
2018-12-07 16:16 #3 av: Fredrik1

Puff😊

Anmäl
2018-12-07 16:19 #4 av: Tant Grön

När jag var yngre höll jag på med UKU- ut ur kroppen upplevelser. Säger buddismen något om detta?

Anmäl
2018-12-07 16:41 #5 av: Fredrik1

#4. Buddhismen talar inte direkt om UKU.

Man anser att hela vår tillvaro är en slags illusion/dröm.
Den yttre världen vi upplever är endast en projektion av vår inre essens.
Förenklat:
- " egot", " jaget" existerar inte självstädigt utan är avhängigt på delar (organ,celler,atomer), omständigheter och att vi givit personer och fenomen ett namn. Detta kallas Betingad uppkomst (Dependent Arising).

Vi existerar naturligtvis, men inte självständigt utan beroende på delar och omständigheter. Det är därför allt är föränderligt (Impermanence) och obeständigt. Vi har därför möjlighet till utveckling, vilket inte vore möjligt annars om allt skulle för alltid vara helt beständigt i samma form.

Man skulle därför kunna säga:
- "vem" kan vara ute ur "sin" kropp då inget enligt buddhismen existerar självständigt. 😊

Buddhistläraren Alan Wallace berättade en historia om en högt utvecklad lama som blev placerad i fängelse på 1920-talet i Kina. När laman ville ha frisk luft " dematrialiserade" han sig (försvann)och " rematrialiserade" (återkom) sig utanför fängelsemuren. Vakterna fick hämta in honom flera gånger. Att han kunde göra detta sägs bero på de claivoyanta förmågor som stärks när koncenteationen och visdomen om hur allt existerar når full realisation hos en högt realiserad meditatör/yogi. 😊

Anmäl
2018-12-07 16:50 #6 av: Tant Grön

Hm, detta får jag fundera på. Glad

Anmäl
2018-12-13 08:49 #7 av: karinklaran

Hej. Jag är ny här, på alla möjliga sätt. Jag famlar på nybörjarens vis efter nåt slags guide till vad som är vad, vilken väg ska jag välja. Är zen för mig? Är det kanske tibetansk buddhism? Vilket center i Sthlm ska jag välja... Inte en litteraturfråga förvisso, men en fråga om kunskapsinhämtning. Tack.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.